Frida i Australien

26/05 av acke
Vilken underbar resedagbo

19/04 av Veronica
Så härligt ni verkade ha

04/04 av Frida
Hej Maj-Lis! Skönt att hö

Följ denna dagbok

RSS-feed

Melbourne

Tid och Datum 2016-05-23 Plats Melbourne Victoria Kommentarer Inga kommentarer

Nu är väskan packad för sista gången och vi lämnar snart världens bästa äventyr bakom oss med otroligt många fina minnen i ryggsäcken. Det ska bli skönt att komma hem till verkligheten och rutinerna men vad bra vi har haft det.

De första dagarna var väll sådär vi hade bokat ett väldigt dåligt hostel och efter 28 timmars bussresa var vi lite griniga på varandra. Men vi tog två nätter där sen bytte vi till ett bättre. Det första var hemskt. Man kom in och det var helt tomt, endast en receptionsdisk längst in i rummet. För att komma till rummet skulle man gå igenom två tomma, ödsliga rum, genom badrummet till en tom gång som ledde oss ut. Väl ute kom vi till en ostabil trätrappa som i sin tur ledde oss vidare till en träbro sen kom vi till rummen. Man fick inte ha väskorna på golvet så där låg vi och trängdes med vår stora backpack. Vilken upplevelse. Men efter bytet blev det mycket bättre. Det var jätte fint och fräscht.   Jag måste säga att jag blev besviken på Melbourne i sig. Har hört så mycket gott men tyckte inte det var något märkvärdigt. Vi har gymmat två gånger här och fått gå in gratis båda gångerna, mer sånt! Vi har kollat oss omkring och satte ett kärlekslås i ett staket. Ett minne för denna resa. Vi har varit ute och ätit och köpt det sista som ska med hem, som australienskt godis, kakor och torkat kängurukött.  Det har varit en underbar upplevelse och jag är så otroligt stolt över mig själv att jag gjort detta och denna resan gav mig en vän för livet.

Snorkling

Tid och Datum 2016-05-18 Plats Great Barrier Reef Australia Kommentarer Inga kommentarer

För flera veckor sen uppe i Cairns, den 3 mars för att vara exakt, snorklade vi på bäriärrevet. Det var så otroligt vackert. Självklart hade vi inte tur med vädret, regnet joinade oss, men man såg ändå det fina revet och alla dess färger. Vi fick cyklop och simfötter sen var det bara att hoppa ner i havet från båten. Vi snorklade i två timmar sedan fick vi lunch åkte vidare till ett annat rev för att även för spendera två timmar för ögonen. Så fint det var. Denna gången simmade en haj under oss. That's right, a shark. Helt unbelievable! Det var en ofarlig sådan så ingen skada skedd mer än att det var häftigt. Fick dock ingen bild på den. Det var väldigt roligt att göra och se så fina koraller. Helt klart något jag skulle kunna göra igen!

Byron Bay

Tid och Datum 2016-05-17 Plats Byron Bay NSW Kommentarer Inga kommentarer

Älskade Byron! Det är så otroligt fint här och avslappnad miljö. Alla är så vänskapliga och alla har verkligen sin stil. Många surfare och tror det eller ej men vi hyrde faktiskt en bräda att leka runt på. Visserligen fotade vi mer med den än vad vi åkte på det hehe. Men det var roligt att få surfa igen innan vi lämnar surf landet. Vi hade en vecka här, alla har pratat så gott om detta ställe, att det är ett av Australiens bästa ställe. Så vi hade höga förväntningar och Byron uppnådde dem. Det är verkligen jätte härligt här. Fina stränder och promenader. Det är säkert sista gången vi kan sola och bada i Australien så det har vi gjort varje dag, länge länge. Vågorna är otroliga, det är så härligt att hoppa i dem. Vi har testat på kokosvatten, spännande men inte jätte gott. En kväll satt vi på stranden till solnedgången med varsin 30kr pizza och njöt till live musik. Underbart. Byron bay har en känd fyr -"The lighthouse of Byron Bay"- Vi gick dit en förmiddag men det vsr längre än vad vi trodde, men så fint det var längs vägen dit. Vi gick längs havet fast på berg, tittade ned på havet, alla surfarna, vi såg sköldpaddor och delfiner. Så vackert. Själva fyren var också väldigt fin men vägen dit får fler stjärnor. Vi sprang tillbaka till hostelet.  En dag bokade vi en tour till Nimbin som är ett hippie ställe. Vi blev upphämtade av en riktigt cool buss. Vi blev rätt besvikna på Nimbin i sig, vi hade hört så mycket gott om det men av oss fick det bara 1/10 toast. Det var väldigt speciellt och överallt fanns det människor som sålde kakor - mariana. Självklart var det människor på vår buss som köpte det, (säkert en stor anledning till att dem åkte dit) så väl i bussen sen var det en väldigt speciell lukt. Det var en tjej som köpte sig en surfbräda pga att hon var så hög. Alltså herregud. Vi åkte upp till ett berg, grillade där och kollade på utsikten. Det var en mysig dag men vi blev besvikna på Nimbi

Surfers Paradise

Tid och Datum 2016-05-16 Plats Surfers Paradise Kommentarer Inga kommentarer

Surfers paradise

Äntligen tillbaka till Australien igen! Som jag längtat till värmen och varmt var det. Vätskan i kroppen sögs ut som när man kramar ut en disktrasa. Surfers paradise är unikt för att både vara en strand stad och en shoppingstad med fina gator och skyskrapor.  Känns skönt att vara tillbaka på stranden och i havet igen! Nu ska vi ta igen färgen vi tappat i Nys Zealand. ;) Vågorna är otroliga och strömma. Man måste dyka under dem för att inte dras med in till stranden igen. Vi har sprungit på stranden det var fantastiskt! Vi bestämde oss för att springa varannan dag från och med nu. Turistade lite i surfers, det var live musik på gatorna och vi fotade den populära "Surfers Paradise" skylten. Vi köpte jordgubbar, kex, chokladmjöl och is te och picknickade på stranden till solnedgången. Tyvärr täcktes solen av alla hus, eller hus är synd att kalla dem, skyskrapor, de är gigantiska och sträcker sig längs hela stranden. Det gör surfers så speciellt, att det både är ett surf ställe och en stad, jag gillar det.

Christchusch

Tid och Datum 2016-05-14 Plats Christchurch New Zealand Kommentarer Inga kommentarer

Sista stället på Nya Zealand. Det är en större stad, vi bor 20 minuter från city, men vi bor precis vid havet hihi. Det är rättså ödsligt här och de bygger överallt vilket vi ifrågasatte för oss själva. Det fick vi klart för oss senare att man inte fick nämna något om detta. För fem år sedan var det en jordbävning här som förstörde nästintill hela staden och över hälften av invånarna flyttade till Auckland, som ligger högst upp på den andra ön. Läskigt.  5/5-16 Dagen då jag blev 20! Blev väckt av Julia på morgonen med sång tårta och paket som bestod utav chips, dricka, saltlakris och en ring. Så fint av henne!Vi gjorde iordning frukost, yoghurt (vi äter alltid gröt utan mjölk annars), smörgås med skinka på, juice, vi druvor och ananas. Sen tårtan såklart! Riktigt mysigt! Jag blev firad med sång av min familj på Skype, mamma och pappa var mer exalterade över att jag blev 20 mer än vad jag var, haha. Så gulliga. Fick skönhetssång och kramar av några tyskar på hostelet när de förstod att jag fyllde år hihi. Vi tog bussen till stan, tanken var att vi skulle göra en höghöjds bana men med vår vanliga otur så ändrades planen snabbt då det inte gick några bussar den tiden vi bokat till. Grrr. Vi gick runt lite på ett shopping centrum sedan bestämde vi oss för att åka gondol. Det var riktigt vackert och får som gick under oss. Uppe på toppen bjöd Julia mig på fika där vi njöt utav utsikten och solen. När vi kom tillbaka till New Brighton, som det heter där vi bor, gick vi till havet och fotade lite. Vi duschade och gjorde oss fina för att gå ut och äta på resturang. Jag åt lax och Julia hamburgare. Vi mötte upp Geert en kompis från Belgien jag träffade i Sydney på det hostelet vi bodde på där. Kul! Han bjöd oss på öl och vi hade det trevligt. Vi kom hem 01.00, jag pratade med mor min igen sen blev det sängen då alarmet vs inställt på 03.30 då vi skulle ta flyget tillbaka till Australien! Som jag längtat till shortsen och värmen!

Kaikora

Tid och Datum 2016-05-14 Plats Kaikora New Zealand Kommentarer Inga kommentarer

Ett mysigt ställe precis vid havet, vi kan se det från vårt hostel. Hostelet är också väldigt fint och mysigt, vi sover i ett dubbel rum, sådan tur. Hon hade missat vår bokning så vi fick sova i dubbel rum för samma pris som för i ett 8 beds rum. Så nice!!! En dröm mindre!Nu har äntligen min barndomsdröm gått i uppfyllelse! VI HAR BAFAT MED DELFINER!! Det var fantastiskt! Vilka fina djur! Vi han knappt starta motorn på båten så fick vi syn på dem. Vi var ett gäng turister/ungdomar/backpackers kalla oss vad ni vill, på 15 pers i en båt. Vi åkte ca 10 min sen stannade vi och hoppade i. De kom till oss direkt!! Underbart! Jag hann knappt blinka så hade jag tre stycken under mig. Att de inte var rädda det var otroligt. De var jätte många. Vi fick ordern om att vi skulle låta som delfinerna gör. Så där plaskade vi runt i det kalla havet och gjorde knasiga läten. Ett gott skratt fick man när man hörde varandra. Upp på båten igen och vidare till nästa ställe. Så fort motorn på båten gick igång kom dem simmandes igen. De hoppade och gjorde konster, allt för att vi skulle märka dem. Klart att vi gjorde det! Dem var så fina. Det som är så kul är att de är vilda!! De är inte upptränade i en bassäng att vara med människor eller lärda att göra konster utan DEM kom till oss, de visade upp sig för att DEM ville det. Vi simmade i vattnet med dem fyra gånger. Jag hade en som som hoppandes precis bredvid mig. Fantastiskt! På vägen tillbaka till hamnen blev jag självklart sjösjuk, ändå hade jag tagit åktabletter. Det var fruktansvärt. Vi var fyra stycken som satt med varsin hink och mådde dåligt.

Wellington

Tid och Datum 2016-05-13 Plats Wellington New Zealand Kommentarer Inga kommentarer

I huvudstaden nu! Sista stället på nord ön sen åker vi med färgan för att upptäcka lite av syd ön också! Inget märkvärdigt så men ligger fint vid hamnen. Vi firande in Valborg med en fika på stan.  Vi besökte ett gym där vi spenderade fyra timmar av söndagen. De hade ju bastu haha riktigt lyx för oss. Finns inte så mycket att säga för vi gjorde inte så mycket här mer än att rekade lite, va på stan och gymmade. Jag träffade på två vänner hemifrån, eller ja från Skillingaryd. Vad är oddsen att man träffas på Nya Zealand? Coolt!

National Park

Tid och Datum 2016-05-12 Plats National Park New Zealand Kommentarer Inga kommentarer

Mysigt men ödsligt ställe haha. Finns knappt ingenting här förutom berg, ett hostel och en bensinmack. Vi stannade här en natt för att göra en crossing. Tyvärr hann vi inte hela som är på åtta timmar så vår buss gick vid 14 men vi tog en tur på fyra timmar och såg berg och ett jätte fint vattenfall, plus den fina naturen såklart. Den längre crossingen kunde man se vulkan och klättra på bergen. Naturen är sig lik som i Sverige och det är höst i luften här men solen tittade fram runt tio tiden. Härligt! I maj väntar dem snö här då dem åker skidor på bergen (utför) och längdskidor längs lederna.

Skydive i Taupo

Tid och Datum 2016-05-08 Plats Taupo New Zealand Kommentarer Inga kommentarer

Favorit stället i NZ än så länge! Väldigt mysigt och lagom stort precis vid hamnen och hostelet var jätte fint med en utegård. Va på biblioteket och lånade dator där och bokade resten utav vår resa, endast en månad kvar nu. Så nu är alla bussar, hostel osv bokat. Skönt! 27/4- dagen då jag fick se livet från en fågels perspektiv. Otroligt! Vi utförde skydive! Fritt fall från 15000ft, 4,5km. Det var underbart! Vi hade tur med vädret, det var klarblå himmel och solsken! Vi blev upphämtade av en limousin, bara det var häftigt. Sedan fick vi instruktioner om skydive, vi blev påklädda och fick träffa vår medhoppare. Min hette Mayle, en snygg australiensare. Vår kamera man kom och fotade oss sedan mig och Julia. Man såg inte klok ut i den förstora overallen och mössan tight åtsittande på huvudet. Kameramannen ska hoppa samtidigt som oss och ta kort på mig. Vi kröp in i planet och satte oss på en pinn liknande liggandes stolpe att ha mellan benen. Vi var fyra par i flyget. Min hoppare pratade med mig, och jag fnissade som en liten små förälskad skolflicka. Haha. Efter 10000ft fick vi ta på oss syrgas. Sedan var det dags för första hopparen. Hon hasade dig fram, förde benen utanför planet och lät dem hänga där, sen var de borta. Bara så där. Det gick så fort, och utan att jag visste ordet av det så satt jag där och vinglade med benen. De första sekunderna ute i det fria var magiska! Att känna vinden piska mot mina kinder, se allting från ovan. Makalöst! Väl i luften, gjorde vi olika tecken, allt för bilderna. Sedan fälldes fallskärmen ut. Jag fick sitta och styra. Kul! När vi närmade oss marken slog det lock för öronen, och verkligheten stannade för ett tag. Allt var så tyst och friskt. Sedan tog vi mark och verkligheten fortsatte igen. En riktig härlig upplevelse som jag lätt kan göra om! Underbart!  Vi var och kollade på en fin flod, "Huka Falls". En isblå fors/ström som räcker sig några meter sen får vattnet sin normala skepnad och färg igen. Men det var väldigt häftigt att se, dock överdrivet långt dit.

Rotoroura

Tid och Datum 2016-05-07 Plats Rotoroura New Zealand Kommentarer Inga kommentarer

Kom sent på kvällen även hit, smög in i rummet nu delade vi det med 8 personer, lite skillnad. Tog sovmorgon datt ute i höst solen o h åt frukost. Sedan åkte vi till ett natur reservat. Wai-o- tapo. Ett ställe som skapades för 700 år sedan av en explosion. Väldigt häftigt, det var stenar, grottor, gropar, färgade vatten hål. Det kom 70 grader varm ånga hur hålen, man fick sig en liten chock när man kom nära dem. Det var väldigt häftigt att se. På kvällen kollade vi igenom alla sagan om ringen filmerna som fanns på hostelet, sa ju att vi blev sugna nu thihi.

Matamata

Tid och Datum 2016-05-01 Plats Matamata, New Zeeland Kommentarer Inga kommentarer

Kom 21 på kvällen, åt lite mat från subway sedan checkade vi in. Dubbelsäng i ett ensamt rum. Hur skönt?!?! Fantastiskt! Ett mycket fint hostel, hotel liknande åtminstone motel. Vi spenderar en natt här för att imorgon söndag åka till hobbitton så häftigt! Ska bli kul!  Vilken mysig by! Helt klart sevärt! Det var roligt att få allt mer förklarat och detaljerat hur de gjorde filmen och att det finns en baktanke med allt. Frodo i filmen står tre meter från dörren i inspelningen medan Gandalf står precis intill dörren vilket då ser ut som att Frodo är mindre- en hobbit. Inget fejk här inte. Scenerna inne i husen är inspelade i studio så det är bara ett tomt rum inne i husen. Tyvärr regande det under hela turen men vi hade en väldigt bra guide så man tänkte inte så mycket på det utan lyssnade på det intressanta hon hade att säga. Turen avslutades på puben med fika. En mysig dag. Nästa destination är Rotoura.

Auckland

Tid och Datum 2016-04-26 Plats Auckland New Zeeland Kommentarer Inga kommentarer

Landade i Nya Zeeland 23.15 kom till hostelet halv ett försökte vara så tysta så möjligt så våra rumskompisar inte vaknade, vi lyckades inte... Våningsängarna var otroligt höga och där försökte vi klättra upp i mörkret hahah. Vilken syn det borde ha varit. Jag kan inte påstå att vi gjort mycket här, ännu en storstad. Vi gick till hamnen, kollat i affärer, fixat nytt sim kort för självklart är det olika abonnemang till skillnad från Australien. Grr. Jag har oturligt nog åkt på en förkylning och ligger med feber, hoppas det får över tills på söndag då vi ska till hobbittown, där "Sagan om ringen" filmerna spelades in. Observera att datumen kanske inte stämmer då jag skriver detta några dagar innan jag lägger ut det pga brist på internet.

Brisbane

Tid och Datum 2016-04-25 Plats Brisbane Queensland Kommentarer Inga kommentarer

Äntligen har vi kommit till storstad igen! Småställen i all ära men det är skönt att ha lite fler tillgångar. Här var vi två nätter för att sedan åka vidare till Nya Zeeland! :DVi gick runt och strosade i affärerna , badat i lagoonen, tränat åt middag på Vapiano som även finns i Stockholm så det var kul! Vi tog en kvällspromenad längs hamnen mycket fint, en mycket trevlig stad. Vi gick och lade oss jätte tidigt vi låg i sängen färdiga inför natten 20.53!! Vi var så trötta konstigt nog hahah! På en av bilderna nedan ser ni fotändan av min säng, så ser det ut när vi ska sova med de viktigaste sakerna i sängen och plånboken och passen vid huvudet! Ska bli skönt att slippa det!Onsdags morgonen vaknade vi av rop och skrov då var det byggarbetare som strejkade på gatan, så många var dem lite kul att se ändå.    Den 21/4 åker vi till Nya Zeeland äntligen!

Noosa

Tid och Datum 2016-04-22 Plats Noosa Queensland Kommentarer Inga kommentarer

Ett mysigt litet surf, sommar ställe. Mycket vackert! Vi bor på en väldigt fin del av Noosa, husen är riktigt mäktiga och ser dyra ut med utsikt över havet. Vågorna är otroligt stora och det är riktigt strömt, men så härligt och roligt! Vandrarhemmet har en liten hippie stil och väggarna är ill rosa, men riktigt mysigt. Vi har gått i Noosas national park, väldigt fint. Fin natur och hela leden var längs havet. Runt turen såg vi sköldpaddor och surfare. Vågorna skvätte upp mot klipporna som en vulkan, det blev häftigt på bilderna.  Sanden är alldeles vit och den är inte varm vilken underlättar något enormt. Den låter även när man går på den, kul thihi! Härligt att äventyret äntligen har fortsatt!

Woolshed Backpackers

Tid och Datum 2016-04-18 Kommentarer 2 Kommentarer

Woolshed backpackers

Nu åker vi ifrån detta mysiga lilla vandrarhem. Just det, det är äntligen färdig jobbat. Jag tänkte berätta lite vad vi har gjort. Vi har alltså arbetat för accomodation. Vi har fått gratis boende utbyte mot att vi jobbar två timmar varje dag. Så vi har städat  rummen som gästerna bor i, bäddat sängarna, städat toaletter, dusch och kök. Blev vi färdiga tidigt fick vi även gå in till chefernas hus och städa där haha. Det ska bli skönt att börja äventyra och upptäcka igen har saknat det, kommer dock sakna köket vi har har haft för oss själva nu i en månad, nu får vi dela det med massa andra hungriga själar.    Om fyra dagar flyger vi över till Nya Zeeland men just nu är nästa destination Noosa. Här kommer lite bilder på hur vi har bott och lite på gästernas rum och utegården.   So long

Hervey Bay

Tid och Datum 2016-04-04 Plats Hervey Bay Queensland Kommentarer Inga kommentarer

Här stannade vi på ett hostel över natten när vi skulle till Fraser Island. Vi hade bokat en natt för att sedan åka på tour till Fraser sedan vidare till Noosa, det vi inte visste då var att vi skulle bli kvar här i en månad. Just det, vi kan skapa rutiner! Woho! Det var lappar överallt om att de behövde folk som städade för accommodation, varför inte tänkte vi? Vi får boendet gratis och sparar pengar på det. Så nu har vi varit här i en och en halv vecka och trivs bra. Vi städar två timmar varje dag, 9-11 sen har vi hela dagen att göra något kul med!    Vi bor i en stuga där alla som arbetar bor. Vi delar rum med en dansk tjej. Sen är det två fransmän och en tysk också. Vi har eget kök, tv rum och badrum vilket är väldigt skönt! Vi sitter i solen och äter frukost varje dag. I trädgården finns det massa hängmattor och ett utekök med spis och grill. Så mysigt är det här. Vi ska vara hör i en månad och nu har vi varit här i två. (Japp, jag har varit liiiite seg med uppdateringen).      Det första vi gjorde när vi fick våra rum var att packa upp våra kläder ur väskan och hänga upp dem i garderoben, ställa upp våra hygien artiklar osv, så skönt! Vi har köpt gym kort för att ha något att göra på dagarna. Vi lever numera på konserver för att spara pengar haha. Så där är jag nu, städa, sola, bada, äta konserver och gymma. Det är min dag, jobbigt va?  Ska dock bli skönt att få äventyra lite snart. Vi har bokat flygbiljetter till Nya Zeeland, så den 21 april flyger vi dit. Härligt och där befinner vi oss på min 20 års dag! Thihi

Fraser Island

Tid och Datum 2016-03-30 Plats Fraser Island Queensland Kommentarer 2 Kommentarer

Världens största sandö! Vi var här på en tour, två dagar en natt. Riktogt kul! Vi åkte buss i terrängen och det var ju i te fridfullt om man säger så. Gupp här och var och zick Zack hela tiden. Men så kul det var! Bussturen blev verkligen inte tråkig. Vi åkte till Lake Mcencie, en ljusblå sjö o h efter sju meter ut är det mörkblått då det är ett 9 meter stup där. Riktigt fint! Fick dock inga fina bilder på dem då min mobil lagt av pga värmen. Vi åt mat där (så skönt att någon annan gjorde mat åt en) hahah. Vi var 25 stycken ungdomar och vi var dem enda svenskarna faktiskt väldigt härligt hahah annars är det mycket svenskar här och tyskar. Vi gick i regnskogar såg härlig natur. På kvällen såg tittade vi på solnedgången, badade i utomhus pool och dubbelpool, sen fick vi KÖTT! Så gott!!  Vi sov i stugor och senare på kvällen var det lite gött häng i baren, jag och em tysk kille kom till final på beer Pong, kul! Haha Nästa dag åkte vi med bussen halv åtta till sand berg. Jag vet låter jätte lustigt. Men det är sand som samlats på ett ställe och formats till berg, väldigt häftigt dock! Vi åkte vidare med bussen på stranden, det var som en vanlig väg för alla åkte där. Fint! Vi åkte till campange pool, såå häftigt. Tre havspooler som bildats av klippor, svårt att förklara ni få se på bilderna, så härlig var det. Vi satt på klipporna och fick en dusch över oss från vågen. Vi åt mat på stranden och spelade frisbee. Vi kollade på ett vrak som varit där sen 1700 - talet. Vi  stannade vid en flod och åkte i bad ringar i den, vi spelade Vollyboll och solade på stranden! En väldigt lyckad dag! Vi avslutade den med ett dopp i poolen och i bubbelpoolen, sedan åkte vi med färgan tillbaka till fastlandet och till sov på ett hostel. Roligt med tour, vi träffade en norsk jenta, som vi har bra kontakt med nu.

Airlie Beach

Tid och Datum 2016-03-15 Plats Airlie Beach, Queensland Kommentarer Inga kommentarer

Ett mycket trevlig litet sommar ställe med små butiker längs gatorna. Vi sov i en tio sal där marijoteten var svenskar. Så otroligt mycket svenskar här! Vi har badat i en lagoon eftersom man inte får bada i havet. Airlie beach är känt för ö grupperna Whitesundays runt omkring så vi tog en dagstur dit. Vi åkte i en stor "gummibåt" som gick som dunder och brak på havet, vi bokstavligt studsade och flög över vågorna, det var så underbart kul! Jag och Julia var som barn på julafton med ett leende enda upp till öronen. Vi såg de fantastiska vyerna och stranden!! Herre min skapare va fint det var! Sanden var alldeles  kritvit och den var inte varm som alla andra brukar vara. Havet var klarblått och turkost, så vackert! Det var verkligen som på bilder man sett. Vi fortsatte att åka, såg sköldpaddor, så häftiga! Vi stannade och snorklade, dock var revet inte lika fint som uppe i Cairns  men att snorkla är roligt! Resten av dagarna här har vi badat, tränat på gym firar Julia då hon blev 20 i måndags! Träffat massa trevliga människor och fått vänner för livet. Mamma och pappa förvänta er besök i sommar av några tyskar hihi. Nu åker vi vidare till Hervey Bay för att besöka ännu en ö, Fraser Island!  So long

Townsville

Tid och Datum 2016-03-12 Plats Townsville, Queensland Kommentarer Inga kommentarer

Här har vi tre nätter inbokade innan nästa äventyr fortsätter. En dag var vi på stranden och brände oss rätt så ordentligt. Man får inte bada vart som helst i havet pga dödliga maneter, men det finns omringande områden med nät där det är bad tillåtet. Vi spenderade hela dagen där och sedan lagade vi mat, tränade lite och tog ett dopp i hostelets pool. Nästa dag tog vi färgen 7.05 till Manitic Island. Vi gick en vandringsled i hopp om att få se vilda koala björnar. Vi träffade två australiensare som sa att vi skulle gå till ett zoo istället men vi bara fortsatte att gå, vi bara skulle se vilda koala björnar. Tror det eller ej men det gjorde vi! Tre stycken små söta, sovande björnar klängandes runt träden. Med vårt mål uppfyllt gick vi till stranden och solbrända Frida lade sig i skuggan av en palm, skönt.  Vi träffade på en tysk kille som vi hade sällskap med då vi gick för att utforska de olika bayerna som ön innehåller. Det är som olika stränder. Vi gick upp och mer för berg i ös regn men fina utsikter fick vi se. Vi avslutade vandringen med ett dopp i en pool för allmänheten. Sa hejdå till tysken och gick till en resturang och avslutade dagen med att äta vårt efterlängtade kött. Gott! Nästa destination är Airlie Beach!

Mission Beach

Tid och Datum 2016-03-09 Plats Mission Beach, Queensland Kommentarer Inga kommentarer

Nu har vi börjat vår resa ner längs östkusten. Första stoppet skedde på mission beach, ett litet samhälle där det knappt fanns något att göra. Här stannade vi i två nätter och mest vandrade. Första dagen gick vi längst stranden vi stannade och åt på en resturang sedan fortsatte vi fotsteget hemåt. Himlen öppnade sig när vi hade si så där 7km kvar, blöta fortsatte vi vandringen då en bil plötsligt stannade bredvid oss. Föraren vevade ner rutan och där satt en äldre man och frågade om vi ville har skjuts. Tveksamma hoppade vi in i bilen och han körde oss tillbaka till hostelet. Snällt! Första gången vi liftade, men visst blir man lite tveksam, men många människor är snälla och vi hade turen att stöta på en av dem. Dagen efter begav vi oss ut i regnskogen, det tog dock ett bra tag innan vi hittade den och när vi väl gjorde det stod två gigantiska fåglar och blockerade vägen. Första tanken var att det bara är att gå, de flyttat sig, men vid närmare eftertanke "tänk om de är farliga?" Vi tog upp stenar och kastade mot träden i hopp om att de skulle rusa in i skogen utan något resultat. Efter cirka tio minuter beslutade vi oss att bara gå förbi dem fort som attan. När vi började gå mot dem började de också gå, fast från oss. Så småningom gick dem in i skogen och vi gick med snabba steg förbi dem med stenar i högsta hugg ifall uti att de skulle attackera oss. Det var en fin natur och jag tror att vi sammanlagt gick 2,5 mil den dagen och allt vi fick se va två stora fåglar, två papegojor, ödlor, ett tjugotal döda grodor och tre döda kängurus. Vilken dag. Nästa stopp är Townsville

Cairns

Tid och Datum 2016-02-29 Plats Cairns, Queensland Kommentarer Inga kommentarer

I torsdags kväll kom vi till Cairns efter 19 timmars bussresa! Vi åkte 23.00 på onsdags kvällen, det härliga var att jag sov hela natten och vaknade vid åtta. Vi läste igenom oss bussresan och njöt av den fantastiska utsikten från fönstret.    I fredags sökte vi jobb här, så nu hoppas vi på det bästa. Vi träffade en tysk och en svensk tjej på hostelet och vi bestämde oss för att tillsammans hura en bil lördag - söndag och roadtrippa. Vi badade i en laggoon för det är badförbud i havet här uppe pga krokodiler. Men det var så härligt. Sen blev det kvällsdopp i hostelets pool.     Lördag: Uppe med tuppen för att uppleva så mycket som möjligt med dagen. Vi åkte söder ut till Josefine falls, en regnskog med vattenfall. Vi tog massa foton och sedan badade vi i vattenfallet. Fantastiskt härligt! Vi fortsatte till Kuranda, en liten by mitt i regnskogen. Vackert! Där bor arboginer, pratade med några av dem, häftigt! Där var det ännu ett mäktigt vattenfall dock inget badvänligt sådant. Men fint för ögonen var det. När vi kom tillbaka hade en vår rumskompis gjort tacos till oss alla! Lyx!! Jag och Julia avslutade ännu denna dag med ett kvällsdopp i poolen.   Söndag: Roadtrip dag två. En mycket spontan dag! Vi åkte norr ut idag till Cape Tribulation. Vi kollade på fina utsikter gick i regnskogen, klättrade på träd, gungade i linjaler, åt vid stranden, badade i ett vattenhål. Det var underbart! Vi var i vattenhålet i 1timma och 30 minuter. Ni som känner mig väl vet att jag är en fisk i vattnet så mig var det svårt att få upp. Idag levde vi livet. Det är exakt vad jag gör - lever livet! Jag är så tacksam att jag får uppleva allt det här. Livets stora guldklimpar! Dagen avslutades med kvällsdopp i poolen! Härligt!

Surf Camp

Tid och Datum 2016-02-24 Plats Gerrora, NSW Kommentarer Inga kommentarer  För två veckor sen var vi på surf camp. Ett litet ställe två timmar utanför Sydney och surfade vid Seven Miles Beach. En helt fantastisk strand där vi nästan var för oss själva, det var endast några (till skillnad från oss) rutinerade surfare som befann sig där. Så vackert. Vi bodde på ett camping område i stugor, trånga som attan på 7 personer, en blev sjuk sen dröjde det inte många dagar tills tre andra blev sjuka också. Vi surfade 2 pass om dagen i två timmar. Det var riktigt härligt. Man blir så lugn av havet och utav att gå på stranden, plocka snäckor och bara njuta.  Det var inte så svårt som jag trodde att surfa. Det svåra var att ta sig ut i vattnet för vågorna är så gigantiska och mäktiga. Kan man inte tekniken att ta sig igenom dem åker man med dem ända in till stranden och så är det bara att börja om sin resa ut en bit i vattnet så man kan fånga en våg.  Det var en fantastiskt kul och härlig vecka! Jag hade så otroligt kul och fick träffa så många härliga människor som jag nu har kontakt med och bestämt träffar med på olika ställen längs östkusten. Roligt!  Här kommer lite bilder från denna fantastiskt roliga vecka!

Mot Cairns

Tid och Datum 2016-02-24 Plats Bundaberg, Queensland Kommentarer 1 Kommentar

Vi  har bestämt oss för att åka vidare upp mot Cairns leta jobb där eller bara resa och upptäcka. Vår upplevelse av Bundaberg är väll inte jätte positiva men det är ett mysig litet samhälle. I måndags hittade vi sänglöss i våra madrasser och väskor så det var bara att slänga in ALLTING i tvättmaskinen och hoppas på det bästa. Inte nog med det så blev vår mat stulen och på kvällen blev flera gäster av med laptop, mobil och pass..

Ikväll 23.00 går vår buss upp längs östkusten till Cairns. Hoppas på att kunna jobba där en månad och sen resa längs öst kusten nedåt sedan är planen att även besöka nya Zeeland. Nu är väskan packad igen och äventyret fortsätter!

Bundaberg

Tid och Datum 2016-02-21 Plats Bundaberg, Queensland Kommentarer 1 Kommentar

Nu är vi i mitten av östkusten nämligen i Bundaberg. Ett litet samhälle ovanför Brisbane. Vi hade nämligen fått jobb här, åtminstone vad vi trodde, för när vi kom sa dem att det var fullt och massa i kö listan. Så även vi hamnade på listan, med nummer 18. Nu är vi uppe i 10,11 respektive 12. Så det är på god väg. Hostelet här är värdelöst, det är jätte äckligt och det sägs att det finns parasiter i madrasserna, spännande.... Det finns inga köksredskap utan det får man fixa själv och kylskåpet luktar rutten fisk blandat med tomat sås. Men människorna är trevliga och vänliga. Alla som bor och jobbar här tycker att stället är fruktansvärt men stannar pga människorna och jobben såklart.

Tanken var att vi skulle vara här en månad och jobba men nu när de inte har något åt oss ger vi det en vecka efter det åker vi till Cairns. Förhoppningsvis finns det jobb där, om inte reser vi längs östkusten.  Jag uppdaterar er om hur det går med vårt jobb.  Här är en fantastisk fin park med fritt wi-fi, kan säga att den är oftast full proppad med människor i internet behov haha.

3 veckor på andra sidan

Tid och Datum 2016-02-18 Kommentarer Inga kommentarer

Nu har jag varit här i snart en månad, vad tiden har gått fort. Jag måste erkänna att i början ville jag hem, ett nytt land, stad, nya människor och rutiner allt kändes så konstigt och obekvämt men nu är det underbart! Jag trivs jätte bra och är så glad att jag åkte hit!

Livet på hostel(vandrarhem) är väldigt mysigt och trevligt (helt klart beroende på vilket hostel) men de vi har varit på har vart fräscha. Det är väll toaletterna på något ställe som varit lite si så där och kryp på rummen, men vi har överlevt. En liten kul grej, det som de kallar för diskborstar, är små svampar om man ens kan kalla dem för det, det ska man diska med. Så det är bara att stoppa ner hela handen i kastrullen eller liknande och få det rent, lite äckligt faktiskt hehe. Annars är det mesta bra på vandrarhemmen, alla är så trevliga och vänliga, man träffar väldigt mycket folk och det är oftast aktiviteter på kvällarna.

Nu börjar äventyret

Tid och Datum 2016-02-15 Kommentarer Inga kommentarer

Nu börjar planerna inför vår resa. Vi är nu inne i vår tredje vecka i Australien och vi är fortfarande i Sydney. Nu vill vi ifrån storstaden och verkligen se Australien. Vi har bokat hostel tills på fredag så då åker vi härifrån, vart? Vi funderar på att jobba en månad nu på en farm och plocka frukt, sedan resa längs östkusten och Nya Zeeland. Vi har hittat avokado plockning i Cairns som ligger längst upp längs östkusten. Det börjar den 27 februari då vi tänker att vi tar en natt buss på fredag till Byron Bay och är där i 2-3 dagar sedan fortsätter vi till Airlie beach och är där i någon dag sedan upp till Cairns och börjar jobba. Efter att vi arbetat en månad är planen att ta öst kusten nedåt. Vi få se om vi får tag på arbetsgivaren annars har vi en plan B i bakhuvudet, hihi. Nu börjar resandet och upptäckandet, så roligt ser i framemot detta så enormt mycket!

Denna vecka fortsätter vi planera och myser runt lite i Sydney. Igår var vi på Bondi Beach, solade och badade. Julia tränade på ett ute gym där och då tog jag tillfälle att sitta och läsa på de häftiga klipporna och njuta av utsikten. Idag har vi som sagt planerat vår resa sedan sprang vi igenom fantastiska parker och sedan längs hamnen och operahuset. Underbart! Nu börjar jag trivas här!

Down under!

Tid och Datum 2016-02-12 Plats Sydney, Australien Kommentarer 4 Kommentarer

Nu har jag varit i mäktiga Australien i exakt 2 veckor. Det har varit mycket att ta in, tidsomställningen och den 24 timmars långa flygresan tog på krafterna. Jag har inte haft så mycket wi-fi men jag ska försöka bli mer aktiv här hihi. Just nu är vi fortfarande i Sydney och jag har träffat på så många härliga individer från olika kontinenter. Alla är så vänskapliga, vi är ju allesammans i samma situation. Häftigt, tycker jag!

Direkt när vi kom fick vi fixa australiskt bank- och sim kort, även ett medicare card utifall att det skulle hända något. Vi skrev upp oss på olika aktiviteter som vi gjorde den föregående veckan.  Vi var på Sydney skytower, ett xxxx meter högt torn med fantastisk utsikt över Sydney där vi åt buffé. På onsdagen testade vi på paddel boarding, där vi stod på en surfbräda och paddlade, riktigt skönt faktiskt då man hann njuta av det man såg. Senare under veckan var vi på featherdale wildlife park, en djurpark där djuren var utomhus och gick fritt omkring, vilket jag föredrar mer än terrarium och små inhägnader. Där träffade vi bl.a. på söta men trötta koala björnar och ivriga och nyfikna kängururs som jag blev attackerad av. ;)  Vi var på kända blue mountains, ett naturreservat med otroligt fina vattenfall och berg. Naturen och luften var fantastisk, så friskt och härligt. Visserligen "valde" vi en regnig dag och min regnjacka hade jag naturligtvis inte packat ner i min dagsväska så det blev engångs poncho för mig och nästan alla som var med på turen. Vår guide skrattade och tyckte vi var äkta turister som tror att det aldrig regnar i Australien, men men vi överlevde, dock såg vi inte så mycket pga dimman utav regnet, men det vi såg var fantastiskt vackert. I lördags började kärlekens månad på Darling Harbour som varar mellan 5e februari till den 5e mars. Darling Harbour är en hamn med många mysiga restauranger. Vi var med några trevliga tyskar och turistade utanför det mäktiga operahuset vid hamnen Circular Quay. Lite intressant att veta så är plattorna från det svenska företaget Höganäs keramik. Vi har än så länge bott på två vandrarhem och vi kallas för "the minced meat girls" för vi köper nästan alltid köttfärs och gör något gott med det medan andra lever på nudlar och pitabröd. ;)Nu har vi precis kommit hem från surf camp i Gerrora och underbara Seven Mile Beach där vi då surfade. Vilken underbar strand och by. Vi levde ett riktigt camping liv, så underbart.Jag mår bra och ska försöka uppdatera här lite oftare nu när jag landat i att jag faktiskt befinner mig på andra sidan jorden.  Kram Frida

Sista planeringen

Tid och Datum 2016-01-19 Kommentarer 3 Kommentarer

Nu är det en vecka kvar och mina dagar består av hejdåkramar, mysiga cafébesök och skidåkning. Jag försöker njuta så mycket jag kan och hinna med så mycket som möjligt nu. Umgås med min familj mina vänner och bara njuta. Ikväll ska jag ut och äta med några av mina fina kollegor, imorgon blir det lunch med en av mina närmsta vänner och sedan besök hos farmor och farfar. Ja ni ser, försöker få plats med så mycket som möjligt.

Nu börjar nerverna komma, men ju starkare dem blir, desto mer glöd får den förväntannsfulla och äventyrsfulla känslan. Det närmar sig med storm steg.

Det som kommer vara jobbigast nu de sista dagarna är att min kära bror inte kommer vara med på flygplatsen. Han får jag säga hejdå till om endast några dagar då han ska iväg och praktisera i Göteborg. Fatta saknaden till honom, min glädjespridare.

Saknaden till familj släkt och vänner kommer vara enorm men vilket äventyr jag kommer få uppleva och få minnen för livet.

So long

Frida

Läs mer och kommentera

14 dagar kvar!

Tid och Datum 2016-01-13 Kommentarer 1 Kommentar

Igår var det exakt två veckor kvar tills jag står på Arlanda ovh vinkar hejdå till Sverige och min familj. Om det är nervöst? Jo tack, det kan man verkligen säga! Men jag är såå förväntansfull och taggad nu. Jag har fått kontakt med flera som åker med samma företag, Goxplore, som jag och även samma program, Work And Travel, som jag valt. Så nu är det så roligt att kunna planera med andra och drömma sig bort. Jag har fått jätte bra kontakt med en tjej och vi har pratat i telefon i för många timmar haha. Första gången varade samtalet i tre timmar och igår satt vi och skypade i fem timmar. Ni som känner mig bör inte bli förvånade. ;)

Det svåra nu är packningen. Jag ska ha mitt liv i en ryggsäck (SÅÅÅÅ COOLT). Med tanke på att jag inte vet vart eller hur jag ska bo försvårar detta något enormt. Men jag tror jag börjar få någorlunda knas på det. Är snart klart med det mesta har endast några små köp kvar.

Nu är det sååå nära kan knappt förstå att om två veckor befinner jag mig på andra sidan jorden, 10 timmar före er. Som tidigare sagt är jag jätte förväntansfull och spänd på ett bra sätt. Detta kommer bli mitt livs äventyr och jag är glad att jag bestämde mig att åka!