Lena och Per på Östersjön

Dina bilder

Huvudalbum

Från dagboken

Borka brygga, Enånger - S...
Lustholmen, Härnösand-Bor...

RSS-feed

Borka brygga, Enånger - Söderhamn

Tid och Datum 2008-08-17 Plats Söderhamn, Sverige Kommentarer Inga kommentarer

Fick köpa diesel av en vänlig själ, tankade vatten och gav oss iväg.

9-11 m/s sade prognosen, det blev 15-20. Vi seglade med revat storsegel och något mer än en flik av det lilla förseglet. Stora vågor som Windfall ömsom klättrade, surfade och rutchade uppför, med och utför. Vilken underbar båt!

Prognosen hade talat om tilltagande vindar så vi beslöt att gå in i Söderhamn i stället för att fortsätta till Axmars brygga som hade varit vår ursprungliga plan.

Väl i hamn ligger vi förtöjda långsides med stark vind förifrån dvs nordostlig. Regnet öser ner, det tjuter lite om vinden, vi har just ätit och har det bra, riktigt mysigt.

När vi hade lagt till kom en man i bil, steg ur och sade att han hade varit på landet och sett oss komma seglande.

- Ni gjorde bra fart, sade han.

Lustholmen, Härnösand-Borka, Enånger

Tid och Datum 2008-08-17 Plats Borka, Enånger, Sverige Kommentarer Inga kommentarer

För motor på grund av en slags tråkig realism. God väderlek.

Vi anlände 20080816 kl. 20.00 till en fullkomligt gudomlig plats. i den nedgående solen på den spegelblanka djupa viken seglade en svanfamilj omkring.

Vi möttes av snälla och vänliga människor, åt en god måltid, strömming och potatis.

Väderleksrapporten förutsade 9-11 m/s så vi fattade beslutet att segla vidare morgonen därpå för att komma längre söderut eftersom ännu sämre väder väntas och vi då kommer att behöva ligga still någon extra dag, som i Nystad. Man förväntas återgå i tjänst den 25 augusti.

Övik - Härnösand

Tid och Datum 2008-08-17 Plats Härnösand, Sverige Kommentarer Inga kommentarer

Vi stannade sammanlagt tre nätter i Ö-vik, för att vila,vänta på bättre väder och titta på staden som var en ny bekantskap för oss båda.

-en mycket trevlig stad och gästhamn. Gästhamnen är belägen mitt i centrum, nära till allt.

Lena passade på att klippa sig och fynda på loppmarknaden.

Isbrytaren Ymer va på besök, så vi passade på att se oss omkring, en tipspromenad tog oss runt hela fartyget och besättningen svarade på alla nyfikna frågor, dock inte några tipspromenadfrågor. Ett mycket intressant besök, nu vet vi mer om vad isbrytarna sysslar med än vi visste innan.

Kustbevakningen låg också i hamn med ett av sina fartyg och även de hade öppet skepp så naturligtvis passade vi på att göra ett besök. De hade en likadan VHF-radio som sitte i Windfall, det känns bra.

Seglingen till Härnösand och Härnösands segelsällskaps klubbhamn var underbar. Soligt 9-3 m/s v-n.v.

En underbar segling genom hela världsarvet höga kusten.

Vasa - Örnsköldsvik

Tid och Datum 2008-08-13 Plats örnsköldsvik, Sverige Kommentarer Inga kommentarer

13 august kl 12.26

Klockan 0400 blev jag väckt.

Gomorron, klar för segling, frukost kanske?

Klockan 0520 kastade vi loss.

Kvällen innan hade vi varit på Strampen, sommarrestaurang i Vasa med mycket goda rätter på menyn, trevlig serveringspersonal och en härlig atmosfär av sekelskifte tror jag.

Fortfarande halvsömnig gastade jag runt efter bästa förmåga, men var snart helt alert.

Överfarten bjöd en fantastiskt vacker soluppgång över Vasa med gästhamn. Vi hade mellan 6.5 och 12 sekundmeter halvvind till frisk bidevind,  syd till ssv. Under stor del motsjö, särskilt ibörjan kraftig sådan.

Windfall skötte sig exemplariskt och hennes nya besättning blir mer och mer förtjusta och känner att allt arbete som lagts ner på renoveringen varit värt varje timme och blåmärke.

Vi lär oss mycket hela tiden och får nya idéer.

Kaskö - Vasa

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Vasa, Finland Kommentarer Inga kommentarer

20080809 kl 21.30 ca

Anlände gästhamnen Wasa segelsällskap.

Slörade i svag till måttlig vind, till det blev dags att gå sista biten för motor genom en lång prickgata som säkert vägleder oss fram genom en fantastiskt vacker Skärgård.

Gästhamnen har alla upptänkliga bekvämligheter, till och med ett fullutrustat kök, där jag sitter och skriver. Här finns tvättmaskin och tv.

I går efter tilläggningen tog vi en lång promenad. Vi är nyfikna på den här staden. Per är ute och springer, han  har kollat dieseln igen, allt OK!

Idag skall vi hyra cyklar och titta närmare på staden. Restaurangbesök till kvällen.

Vi har bestämt oss för att vända hemåt efter Vasa, vi kommer inte att hinna till Haparanda och tillbaka innan semestern är slut. Haparanda får besök av Windfall nästa år.

Refsö - Kaskö

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Kaskö, Finland Kommentarer Inga kommentarer

20080808

Dålig segling, mycket motor. Vi vill ju norrut. Egentligen borde man segla utan mål.

Kaskö är ännu en liten trähusstadsidyll, men livfullare än Refsö.

Förtöjde långsides, en annan svensk båt i hamnen tillsammans var vi de enda gästerna.

Vi tog en cykeltur i den idylliska staden, svårt att hålla rak linje på vägen när det var så mycket fina hus och omgivningar som man vill titta på samtidigt. Hade tur med att det var lite trafik.

Per har pumpat ut en del usel/ful/smustsig diesel som han fick lämna in på en motorverkstad. Funderingar pågår vad det kan bero på, men vi (Per) har fortsatt att kolla och det ser bra ut nu.

Dag två är en strålande dag, men det blåser kryss, så vi bestämmer oss för att stanna i Kakö en dag till och ta i tu men en del förutom dieseln.

Vi har storstädning av Windfall, alla dynor ut och jag använde min nya mattpiska som jag köpt i Nystad. Fantastiskt resultat! Och en ordentlig blåsa i handen. I Finland finns riktig gammaldags såpa i fast form som användes för att skura hela sitbrunnen och inredningen. Vilken frisk doft!

Per klättrade upp i båda masterna och anbringade lazy-jacks som skall underlätta när vi tar ner seglen hädanefter.

Nystad - Refsö

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Reposaari, Finland Kommentarer Inga kommentarer

20080807

Vi började segla ett tag, men vinden verkade ha tagit helt slut i stormen. Fick avsluta för  motor.

Gästhamnen låg längst in i en vik. Vi tog en lång promenad på kvällen i ännu en trähusstad.

Fin kväll, vi grillade i solskenet av den sakta dalande solen, behagligt, enda gästerna i hamnen.

Fortsatte på morgonen.

Lappo - Nystad

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Nystad, Finland Kommentarer Inga kommentarer

20080802

Dålig vind, mest motor.

Gästhamnen i Nystad ligger inne i centrum av staden, vid en kajpromenad. Hamnkontoret med trevligt fik ligger i ett gammalt hamnmagasin. Mycket god service. Dam och herrbastu.

Detta var vårt första besök i staden, så vi samlade på oss brochyrer och ställde många frågor.

Vi fick veta att staden grundats av Gustav II Adolf 1617. Den lilla kyrkan, som kallas gamla kyrkan ligger i backen bakom gästhamnen.

Kyrkan är sagolik den har ett stjärnbestrött innertak av trä, somskall efterlikna en båtbotten. Små votivskepp hängande ner från taket . Museala föremål, gamla vagnar att nyttjas vid begravning, som katafalker. Otroligt vacker kyrka.

Vi kom att bli kvar i Nystad längre än vi tänkt från början eftersom det blåste upp till storm. Jag har aldrig hört så mycket vindljud, men vi låg säkert.

Vi blev kvar fyra nätter. Det blev många promenader i trähusstaden och ett besök på kulturhistoriska museet som var inrymt i ett av stadens borgarhus med tidstypisk inredning. Magnifika kakelugnar och intressanta inredningsdetaljer. Tänk att man klädde blomkrukorna med krepp-papper!

Nustads officiella hemsida: www.uusikaupunki.fi

Bänö ö - Lappo

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Lappo, Åland Kommentarer Inga kommentarer

Kortbyxor, mycket vind.

Vi kunde inte förtöja vid den vanliga gästbryggan utan fick förtöja långsides vid en brygga som var vågformad och väderbiten men stadig.

Vi stannade bara en natt och använde inte så mycket av faciliteterna den här gången.

Lindskären - Bänö ön

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Bänö ö, Åland Kommentarer Inga kommentarer

20080731

Härlig havssegling in mot Åland via Nyhamn.

Förtöjning på svaj i en stor skyddad vik. Flera andra båtar, men viken är så stor så man har gått om svajarum.

Vi lastar jollen med grill, god mat och en flaska chianti och ror till en liten udde, där vi avnjuter en delikat aftonmåltid. Solen har lyst mycket på oss även denna dag och den fortsätter ett lysa länge, länge.

Rosättra - Lindskären

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Rosättra Kommentarer Inga kommentarer

Hittar en fin klippa att lägga till vid efter en liten stunds försiktigt nosande.

Windfall är större, har ett större djupgående och är tyngre än den förra båten, allt nya saker att ta hänsyn till vid tilläggning.

Lena badar, det betyder att det är varmt!

Starten

Tid och Datum 2008-08-11 Plats Nacka Kommentarer Inga kommentarer

20080729 kl 14

Vi lämnar bryggan, det är 30 grader varmt och solen skiner. Puttrar motor på grund av svag motvind och för att få lite timmar på motorn som skall servas för första gången när vi kommer till Rosättra.

Vi anländer sent på kvällen, övernattar, sover gott, nu har semestern börjat!

På förmiddagen byts det oljor i motor och backslag, allt ser fint ut.

Vi får hjälp att montera en ny topplanterna.