Windfall mot Bottenviken

Huvudalbum

Från dagboken

Hemma igen...
i Stockholms skärgård ig...
Många hjälpsamma händer...
En nästan fulländad dag...
Vind i seglen...
Åska på havet...
Underbar sommardag...
Det blev vinkelslip ändå....
Underbar seglingsdag...

RSS-feed

Hemma igen

Tid och Datum 2009-07-22 Plats Nacka Kommentarer Inga kommentarer

Lämnade Ängsö, lite mulet.

Satte segel, men kunde inte segla så långt, det var inte mycket vind och vi skulle gå rakt emot, så vi puttrade motor.

Skarvöarna i Furusundsleden blir bara fler för varje gång känns det. Intressant denna gång var att högst upp i två av träden på den största av öarna satt två stycken majestätiska havsörnar. Skarvarna i hundratal runt i kring var helt lugna så örnarna måste ha varit mätta.

Mycket båtar vid Vaxholm och i Skurusundet.

Tvättmaskinen är laddad. Båten är tömd på de saker som inte skall vara kvar. Lite vemodigt. Länge till nästa långsegling.

I morgon börjar jobbet. Jag minns inte mycket, har kopplat av totalt. Efter någon dag är vi säkert tillbaka i det vanliga lunket.

Många fina och roliga minnen finns kvar.

i Stockholms skärgård igen, Nationalparksbesök

Tid och Datum 2009-07-22 Plats Ängsö Kommentarer Inga kommentarer

Toppensegling.

10-15 m/s bidevind. Revad stor och en liten bit försegel. En bog hela vägen till Simpnäs klubb. Genomsnittsfart över 6 knop. Windfall trivs med lite mer vind det har vi lärt oss vid det här laget. Hon går som en tårtkniv genom sjön.

Lugn och trygg känner man sig i denna fantastiska båt. Solen sken på oss så gott som hela vägen och det kändes riktigt trivsamt att komma hem till Stockholms skärgård igen. Även om det genast blev mycket mer båttrafik.

Vi lade oss på svaj i Svartviken vid Ängsö på måndagskvällen. 25 båtar låg i viken när vi kom. På morgonen försvann flera, men det fylldes på snart igen. När vi lämnade i dag onsdag låg det 30 båtar i viken. Det är vi inte vana vid. På bara ett ställe, under hela semestern, vid Mjältön vid Höga Kusten har det varit 30 båtar. Vi har varit helt ensamna många gånger.

Vi tog jollen in till Ängsö och promenerade omkring i flera timmar i den vackra Nationalparken, den är verkligen värd att besöka och vi kommer säkert att återvända. När vi kom tillbaka ut till Windfall började det regna, ordentligt och ihållande. Vilken tajming!

Vi åt lunch och softade sedan i varsin slaf och med varsin bok. Näst sista semesterdagen och hur skönt som helst.

Många hjälpsamma händer

Tid och Datum 2009-07-20 Plats Raggarön Kommentarer Inga kommentarer

När vi vaknade vid Tjärsholmen bestämde vi oss för att snarast flytta till en närbelägen gästhamn. Vi hade tänkt på en som vi hade hittat i gästhamnsförtecklingen kvällen innan. Det skulle bli sämre väder och vi ville gärna ligga still på en plats med el och bastu och strövområden. Vi hade bestämt oss för Raggarön, ett annorlunda namn som gör en nyfiken.   Det blåste fin seglingsvind, men det var bara en kort bit och kapten bestämmer. Framme vid Raggarön, blev det en ganska jobbig tilläggning eftersom det blåste ordentligt och Windfall är ganska tung och inte så lätt att manövrera för hand med hjälp av tampar.   Vi fick dock stor hjälp av alla andra gäster i hamnen, alla slet tillsammans för att få Windfall på plats, En grannfru hoppade i och sam med en tamp till en extra boj. Nu ligger Windfall som gjuten vid tre bojar och minst fyra bryggtampar. När allt slit var över mojnade vinden av.   Vi har bastat i den vedeldade bastun och varit på promenad till Raggarö gård där det finns loppis och hantverksaffär och en kiosk. Det finns en nio-håls golfbana också, men den har vi inte provat. Däremot så har vi joggat runt på grusvägar och skogsstigar.   Det var växlande väderlek igår med omväxlande mycket vind och regn och uppehåll. På kvällen började det spöregna. Det har regnat mycket under natten och även under morgonen. Vårt första ihållande regn på hela semestern.   Vi har det lugnt och skönt och ombonat. Brödet tog slut och eftersom det inte fanns något i kiosken så bakade vi igår. Fibermuffins. Jättegott.   Vi kommer att ge oss av härifrån under eftermidddagen, segling förmodligen med revade segel om vi får tro att väderleksprognosen har rätt, mot Simpnäs klubb.   Allt väl med besättningen och Windfall. Solen skiner och livet leker, dags för lunch och sedan kastar vi loss.

En nästan fulländad dag

Tid och Datum 2009-07-20 Plats Tjärsholmen Kommentarer Inga kommentarer

Frukost i sittbrunnen igen och på nytt en vidunderligt skön segeldag. Två slag, segling bidevind. Bytte ner oss i försegel och rullade in en bit när vinden ökade, men rullade ut igen och avslutade för fulla segel.   Efter en liten stunds motorgång hittade vi tillbaka till Tjärsholmen, en underbart vacker naturhamn som vi även besökte på vägen upp mot ”Happis”. Nu var det mörkt och vi tog en annan väg in i viken där vi tänkte lägga oss på svaj över natten. Per hade stannat motorn två gånger och vi gled sakta fram, försiktigt och på betryggande avstånd från sexmeterskurvan, då: Bonk, tjadank, plongk djnk…… – S..t, från Per. – Vi gick på grund! Klarsynt av Lena. – Ekolodet visade fyra meter, titta nu står det två och åtti, (Windfall har ett djupgående på en och åttiofem), och den här stenen finns inte i sjökortet, säger Per. Lena kan inte heller se stenen på sjökort eller plotter, men närvaron av den hördes ordentligt. Per drar på motorn försiktigt. Kabrak, skrap. – Vad kan jag göra? Skall jag lägga i jollen och ro någonstans, med en tamp eller så? Skall jag ringa sjöräddningen? Lena försöker vara konstruktivt hjälpsam. – Du behöver inte göra någonting just nu, det här ordnar sig, från en koncentrerad Per. Lena lugnar ner sig och går fram i fören och försöker titta ner i mörkret: – Vi kommer nog inte loss; nu har Lena blivit pessimistisk. – Det här går fint, från Per. Windfall kryper sakta och försiktigt av flaket samma väg hon gled på. Vi puttrar runt och lägger ut ankaret, som tar en stund att fastna. Det blir en kopp te för att lugna ner besättningen, åtminstone halva. En kontroll av båten visar på en läcka, men den kommer inte från grundstötningen, det är en slangklämma till färskvattnet som behöver dras åt. Allt är väl med Windfall, det var ingen våldsam historia, vi hade under en knops fart, och flaket fanns inte i sjökortet. Per ritar dit det för säkerhets skull ifall vi skulle komma hit igen, vilket Lena tror är helt uteslutet, this place is bad will. Det spöregnar under natten och Lena kommer ihåg att besättningen i efterdyningarna till grundstötningen glömt att täcka över seglen med kapell. – Typiskt, men vi har i alla fall haft en underbar dag hela dagen förutom de här sista olyckorna. – Vi måste kontrollera ekolodet och vi får lyfta upp Windfall i höst och kontrollera om vi inte behöver måla på lite bottenfärg.

Vind i seglen

Tid och Datum 2009-07-20 Plats Fågelhararna Kommentarer Inga kommentarer

Efter frukost i sittbrunnen och med kylboxen påfylld med färskrökta fiskprodukter från fiskelägets rökeri, stävade vi ut på ett solglittrande hav.   Vi hade fin segelvind, bidevind hela vägen, vi gjorde kanske sex slag totalt under dagen. Lade sedan till på svaj i en naturskön naturhamn, vid Fågelhararna.   Det blev böcklinglunch i lutning. Nykokt potatis och morot (kokar på 10 minuter i tryckkokaren) och finhackat rödlök till. Per äter sin på ett annat vis än Lena. Han tar en sked rödlök i munnen, bryter huvudet av böcklingen, håller den i stjärten och låter resten försvinna in i munnen. Tugg, tugg och ett stort leende sprider sig i hans solbrända ansikte. – Gott, säger Per. Grousse, säger Lena.   Lena gör böcklingsmörgås.   Skala och rensa böcklingen omsorgsfullt.   Bred smör på två eller tre hårda brödskivor (typ Vasa små runda grova)   Blanda den rensade böcklingen med rödlök och mosa ner potatis och morot. Bred på smörgåsarna och dofta över nymald svartpeppar. Voilà!   Om man sitter vid ett dukat bord på land, kan man skiva potatis och morot och strö böckling och rödlök vackert över, men i sittbrunnen när det lutar lite så är det praktiskt om pålägget sitter fast. Per är flexibel, han gillade Lenas böcklingsmörgås också.   När vi ändå är i recepttagen, här kommer en beskrivning av vad vi åt till middag:   Restsallad   Tag fram en skål och lägg ner i den följande ingredienser, behandlade på beskrivet sätt :   Dela kalla kokta potatisar och morötter i lagom stora (ganska stora) bitar. Skär en gul paprika i småbitar Finhacka rödlök (en halv, stor) Dela två tomater i klyftor och sedan mitt på. Ca 6-8 cm gurka delas i tjocka skivor och sedan i kvartar. Tre nästan centimetertjocka skivor kassler delas i tärningar. En fingertunn ölkorv av önskad smak skärs i centimetertjocka skivor. Dofta över nymalen svartpeppar, lite torkad basilika och en nypa rosmarin.   Tag en tekopp och pressa ner två till tre vitlöksklyftor. Häll på ½ till ¾ deciliter olivolja Ca 2 teskedar vit ekologisk vinäger En struken tesked dijonsenap Rör ihop så att dressingen blandar sig   Slå dressingen över salladen och blanda försiktigt. Servera med grovt bröd med smör och ost. Äpple till efterrätt.

Åska på havet

Tid och Datum 2009-07-16 Plats Skärså Kommentarer Inga kommentarer

Har just lagt till vid Skärså fiskeläge vid Hälsingekusten och hunnit med en promenad. Detta är en idyll, massor med små röda hus, fiskestugor och båthus. Det finns en krog och en hemslöjdsaffär.

Vänliga själar flyttade båtar och tog emot tampar så att vi kunde förtöja "mitt i byn",

Kom iväg före elva från ett solgassigt Timrå, i shorts. Lagom till vi skulle sätta segel, rullade ett stort molnsystem in emot oss. På med sjöställ och undan med allt som kunde bli blött. Vi beslöt att fortsätta för motor för att komma igenom ovädret så fort som möjligt, vinden var svag.

Åskvädret var över oss snart och det blixtrade som närmast någon kilometer bort. Mäktigt, Lena kände sig liten, Per var sammanbiten. Slagregn. Det hela var över ganska snart och när vi kom fram till Skärså var allt lugnt och fridfullt och solen sken sina sista strålar.

Underbar sommardag

Tid och Datum 2009-07-15 Plats Timrå Kommentarer Inga kommentarer

En idyllisk plats med fantastiskt god service och mycket hjälpsamma människor, är Wifsta gästhamn i Timrå.

I dag har vi haft strålande sol och värme 25 grader varmt i skuggan. Lena storstädade hela båten inför storfrämmat av morbror och moster. Det var jätteroligt att träffa dem och ha dem på besök ombord. Jag har delat ut kramar från alla som skickat med sådana.

Per hjälpte till med städning, han fick låna min fantastiska finska mattpiskare som jag köpte på förra sommarens segling. Han hann dessutom med att springa en runda i värmen medan Lena polerade Winfalls akter som hade blivit sotig av allt motoråkande. Nu glänser den vit igen.

Vi har nu kommit tillbaka efter att ha besökt morbror och moster och ätit en mycket god middag och njutit av deras goda sällskap. När vi var där kom det en ordentlig regnskur och några åsksmällar, en vidunderlig regnbåge slog ner över hela himlen och Lena passade på att önska sig något. Nu är det uppehåll igen alla mörka moln har dragit vidare och morgondagen lovar god väderlek för vår fortsatta färd söderöver. Den kommer nog förmodligen att börja på kryss om väderleksprognosens vindar blir verklighet.

God natt!

Läs mer och kommentera

Det blev vinkelslip ändå...

Tid och Datum 2009-07-15 Plats Mjältön Kommentarer Inga kommentarer

Vi gav oss ut på en expedition genom Docksta, ett samhälle med flera företag/industrier och affärer alldeles intill E4:an som man korsade för att nå Skuleberget.

Skuleberget är den första topp som stack upp efter den senaste istiden och här har landet skjutit upp snabbare än någon annanstans. 286 meter står det på skyltarna och det finns en mycket informativ och intressant berättelse om hela skedet i naturrummet.

Vi tog linbanan upp, en underlig känsla utan skidor på fötterna. Ett moln hade parkerat sig över berget så det var lite si och så med utsikten. Vi hade dock tur, en glipa öppnade sig och vi kunde se långt, mycket vackert.

Nedför berget tog vi oss till fots för att kunna se andra delar,  bl a en grotta som man fick klättra upp till, se Per på bilden. Övriga bilder i huvudalbumet, där fyller vi på allt eftersom.

Solen sken medan vi klättrade nedför, man blev ordentligt varm och idag, två dagar senare, har Lena rejäl träningsverk i låren.

När vi kom tillbaka till Windfall efter Skulebergsexpeditionen kunde vi inte låsa upp stuven, Per hittade inte nyckeln, han trodde att han tappat den i samband med att han tagit upp telefonen ur fickan. Lena försökte:

- Den kanske ligger någon annanstans.

- Nej jag är säker på att den var i fickan. Per försökte såga upp låset men ingenting hände.

- Nu blir det en vinkelslip i alla fall. Jag går upp till järnhandeln som jag såg på vägen, sa Per.

- Men du kanske minns var du tappade nyckeln, kanske i den där utförsäljningsaffären som jag "tvingade" med dig till, där du satt och ringde? sa Lena.

- Kanske det, men det vet jag inte, det blir enklare med vinkelslip (Lena misstänker att det ända sedan Fanbyvikens dunkla gyttjekraft legat en tanke och grott i Pers säkerhetsmedvetande att en vinkelslip saknas i båtens sortiment och nu finns en anledning att gå till verket och införskaffa en och dessutom spara tid och slippa leta nyckel, allt detta är naturligtvis ett utlopp för Lenas livliga fantasi).

Per kom tillbaka från järnaffären med en vinkelslip av behändigt båtformat och på liten tid var låset inte längre brukbart.

Vi flyttade till en underbar naturhamn inne i Mjältön, Sveriges högsta ö. Det var lite bullrigt med E4:a alldeles intill Docksta gästhamn som i övrigt var trevlig och välutrustad, men hade ett komplicerat taxesystem.

Mjältöhamnen innehöll det mesta antal båtar vi skådat under hela semestern, cirka 30 stycken, ungefär hälften motorbåtar. Men viken är stor och det finns gott om plats för alla. Vi förtöjde på svaj och rodde in och grillade och åt på stranden.

I går förmiddag seglade vi vidare, goda vindar mot Timrå, för att träffa morbror och moster.

Tjocka rullade in men lättade när vi närmade oss Timrå. God segling nästan hela vägen, men svaga vindar. Högsta fart under segling runt 5,5 till  6 knop.

Nu ligger vi i en idyllisk gästhamn, Wifsta båtvarv intill en tegelkyrka och med underbar utsikt. Vi har nyttjat dusch och tvättmaskin.

Nu skall Lena städa ordentligt ombord. Storfrämmande väntas av morbror och moster. Per har cyklat i väg letandes efter Timrå centrum och kaffebröd.

Allt väl ombord och med besättningen

Underbar seglingsdag

Tid och Datum 2009-07-12 Plats Docksta Kommentarer 1 Kommentar

Den som väntar på något gott... I dag har vi haft en fantastisk dag, segling hela tiden, så när som en liten bit på slutet. Vi har haft slör och farten i båten har varierat mellan 7 och 2 knop. Full stor och mesan och den stora genuan uppe. Per har suttit i solen och blivit friskt brunare.

Själv har jag ägnat mig åt båtvård, skrapat, slipat och oljat relingslisten och svabbat däcket. Vi åt en god pastarätt som Per uppfann under gång och fikade, medan vi gled mot målet i höga kusten, Docksta är den hamn som ligger närmast Skuluberget som vi tänker besöka i morgon, det är en plats som vi inte bevistat under någon av våra tidigare seglatser till Höga Kusten.

Vi passerade sälarna denna gång också och äntligen fick jag några bilder, men de blev lite suddiga pga långt avstånd och min oerfarenhet med den nya kamerans zoom-möjligheter.

Solen gick i moln och runt 19-tiden rullade dimman in,  Först lite lätt men den tjocknade och jag tog fram mässingsluren för att blåsa signal. En lång med högst två minuters mellanrum enligt reglementet.

Det är inte så ofta man som vuxen får sitta och göra väsen på det viset. Vi hörde på avstånd andra båtar, eller om det bara var en som gav ifrån sig mistsignal.

Glada är vi över att vi har så bra möjligheter att navigera i dimma, och radarn hjälper oss att "se" i dimman, men det är ändå spöklikt när ön som vi bara sett på instrumenten sakta smyger sig ut ur dimman. Det blir väldigt tyst och det känns som om man seglar omkring på ett litet vatten med en vägg eller ett draperi som hela tiden flyttar sig framåt i den riktning man färdas och som kryper närmare därifrån man kommer.

Dimman växlade i tjocklek, ibland hade vi sikt upp emot en sjömil andra stunder betydligt kortare. Och ibland blev det ett lokalt hål i dimman. Allt som befann sig i dimman blev täckt av vattendroppar, utan att det regnade.

Nu ligger vi säkert förtöjda vid bryggan i Docksta gästhamn, med trafik-ljud i bakgrunden, E4:an går nära. Inte alls långt bort ligger Skuluberget, dit beger vi oss på expedition i morgon.

Allt väl med hela besättningen och med Windfall.

En lång etapp

Tid och Datum 2009-07-11 Plats Norrbyskär Kommentarer 2 Kommentarer

Äntligen blev det segling, men tyvärr inte så länge. När vi kom fram hit efter att ha stompat motor och endast korta seglingssekvenser, var vi slut.

Lena tog en av de numera accepterade dynorna, en filt och en kudde, samt en bok, av Bodil Malmsten och gick och lade sig i gräset i skuggan. Efter en stunds filosoferande under grässtrånivå och några korta slumrar så var hon på plats igen. Fortfarande lite sjöben, men inte så illa.

Per hann först till duschen efter lunch i sittbrunnen. Lena följde hans exempel och sedan gick båda till värdshuset för middag.

Nu är vi tillbaka i båten och skall krypa till kojs för en tidig start mot höga kusten och därefter förmodligen Timrå.

Allt är väl med hela besättningen.

Vi fortsätter hemåt

Tid och Datum 2009-07-10 Plats Seskarö Kommentarer Inga kommentarer

Igår kom"ryssvärmen" hit. Vi hade solsken och upp emot 25 plus. Lena gick gå Krigsoperan, tack snälla Marie för skjuts och snälla Seskaröbor för hemskjuts till Windfall.

Nu lämnar vi Seskarö, går förmodligen mot Örskär, vi hade hoppats gå mot Jacobstad, men vinden vill inte det.

Återkommer med mer info

Vädret växlar

Tid och Datum 2009-07-08 Plats Haparanda, Seskarö Kommentarer 2 Kommentarer

Vi vill tacka Marie och Anki för er stora gästfrihet, det var jättetrevligt att träffas, tiden har i vissa avseenden stått stilla i 28 år.

Vädret:

Ett nytt lågtryck har bildats som skapar kraftiga vindar. Eventuellt flyttar vi  till Seskarö i eftermiddag men vi kommer inte ge oss ut på någon längre översegling, det skall bli styv kuling senast till torsdag. Vi kommer att lyssna noga på väderleksrapporterna och hålla oss i området kring Haparanda till fredag förmodligen.

Man få ha respekt för vädrets makter, hoppas på god seglingsvind när vi vänder neråt. Det ser lovande ut framåt fredagen.

Tack för era kommentarer!

Nu drar vi vidare mot Seskarö!

Over and out

Vi har nått vårt mål

Tid och Datum 2009-07-07 Plats Haparanda Hamn, Nikkala Kommentarer 1 Kommentar

Vi är framme! Viken känsla! Marie kom och hämtade upp oss med bil i hamnen. Vi är bjudna på bastu och middag hos hennes mamma i eftermiddag.

Det har varit en fullkomligt makalös färd hit. Tyvärr för motor men det har också sin tjusning att puffa fram genom en stilla och i sina stunder helt spegelblank naturskön skärgård.

Det uppstår ett slags hägringsfenomen, så att öar och båtar förefaller sväva fram i luften ovan vattenytan.

Här är uppehåll och växlande molnighet, i morgon skall vi få vackert väder.

Läs mer och kommentera

Windfalls nya motor får jobba

Tid och Datum 2009-07-07 Plats Vargön Kommentarer Inga kommentarer

Efter en god middag på Gästgiveriet i Ratan, gav vi oss av mot norr. Hopp om god segelvind, mojnade av. Men vi får i alla fall bevis för att den nya motorinstallationen och motorn som vi installerat med hjälp av familjen Gustafsson i Rosättra fungerar perfekt.

Liksom den nya kameran. Bilder kommer senare,  fantastisk skärgård.

Vi lade till i naturhamn intill Piteå, Vagön. Avseglade/avgick tidigt mot norr.

Vi tuffar vidare

Tid och Datum 2009-07-07 Plats Ratan Kommentarer Inga kommentarer

En dag i Holmsund och Umeå, fortsättning på äventyret med de glömda dynorna och kamerorna som inte vill fungera.

Vi tar bussen in till Umeå från Patholmsvikens gästhamn i Holmsund. Ett äventyr färgat av lokalbefolkning och intressanta omgivningar. Kan inte låta bli att tänka hur exotiskt jag skulle tycka att alltihop verkade om jag kom från ett annat land.

I Umeå uppsöker vi i brist på annan båttillbehörshandel, Claes Olsson och inhandlar varsin dyna. Inte 100 % kapock och flytande ifall den faller överbord, men i brist på sådana, ändå något som kan göra timmar i sittbrunnen mer tilltalande för den mänskliga aktern.

Lena går in på Expert för att handla ett nytt batteri till sin kamera, den vill inte längre ta emot laddning, vilket betyder att vi inte har någon fungerande kamera ombord alls. Det finns inget sådant batteri, men den positive glade unge expediten, säger att det säkert finns ett sådant hos Fotohörnan i staden. Vi har ett minne av att ha passerat butiken med bussen och bestämmer oss för att gå dit efter en bit mat. Per tycker inte om shopping, värme och hunger i kombination. Vi lyckas efter att till slut ha köat ifrån rätt håll inta en delikat måltid på Max, efter maten bjuds man där en mycket välsmakande, ekologisk kopp kaffe. Humöret återvänder till hela besättningen och vi promenerar genom ett mycket vackert, björkprytt Umeå. Per tänker högt att: - Här måste livet vara svårt för en björkpollenallergiker. Det finns piller mot sån’t, tänker Lena tyst och beundrar de många vackra trähusen med prydliga trädgårdar.

Vi kommer fram till Fotohörnan. En mycket välsorterad och varm butik, med skall det visa sig, otroligt hjälpsam och cool butiksinnehavare. Han letar efter Lenas kamerabatteri bland battreriställ, lager och även i kameror i den egna butiksutställningen. Han ringer upp sin batterileverantörs dotter och ställer henne inför den svåra uppgiften att ta reda på vilket batteri som skall kunna användas. Uppgiften blir så svår att flickan får ringa tillbaka. Under tiden expedieras och rådgives två andra kunder och vi tittar runt i butiken. Här finns fina kikare också, butiksinnehavaren tar en stund och visar Per några av dem. Fina saker.

Batterileverantörsdottern ringer tillbaka, vi hör butiksinnehavaren säga:

– En svår uppgift, sedan läsa upp några siffror från Lenas kamerabatteri igen, så tittar han rakt in i våra ögon och säger:

– Nej, vilket betyder att inget av de hundratals andra batterier han har i butiken går att använda i Lenas kamera. Det måste beställas.

Lena hör sig själv säga:

– Jag får köpa en ny kamera. Vi kan inte klara oss utan en kamera på hela resan. Tänk på sälarna vi passerade och som simmade efter oss, det fungerar inte om jag inte kan ta bilder från våra äventyr.

– Du får göra som du vill, jag har redan två icke fungerande kameror i båten jag tänker inte köpa en tredje.

– Vad rekommenderar du? Frågar Lena och vänder sig till butiksinnehavaren.

Efter en genomgång av lämpliga objekt och så småningom ett beslut, så vandrar Lena glad ur butiken, med en kamera av märket Rikoh, en lämplig väska och ett rejält minneskort. Här skall fotograferas. Den gamla kameran och trotjänaren från HP, skall få ett nytt batteri så småningom, jag får beställa på Internet.

Efter återkomsten till Windfall, fattas beslut om att vi skall flytta en bit. Patholmsvikens gästhamn är mycket gästfri och trevlig, men det finns mer natursköna hamnar i omgivningen.

Lena ringer till gästhamnen i Ratan som ligger skyddat och där vi läst oss till att det finns en intressant historia att utforska:

Det finns plats i hamnen, vi äter middag i lugn och ro och ger oss iväg vid åttatiden på kvällen. Det är lugnt och stilla, vind ifrån rätt håll men ej av tillräcklig styrka, så vi puttrar motor. Det är fantastiskt vackert, en långsam solnedgång som aldrig tar slut. Vi lägger till vid ett-tiden på morgonen. Då är det så ljust att vi inte har några problem att göra en fin tilläggning, långsides vid Ratans breda träkaj. Men det är svårt att krypa till kojs i en sån betagande omgivning. Vi sitter en stund i sittbrunnen, på de nya dynorna och är mycket nöjda med att ha flyttat hit. Här kan vi i lugn och ro invänta bättre väder, för vidare fart mot norr.

Ratans gästhamn visar sig vara en mycket trevlig bekantskap. Den nya kameran får jobba för högtryck, vi tar igen för allt vi inte lyckats föreviga tidigare under resan och provar samtidigt olika inställningar.

Både Lena och Per springer varsin runda i omgivningarna. Vi tvättar kläder och sängkläder och Lena botaniserar i hantverkshörnan. Där säljer man handarbeten och konstverk av lokala förmågor. Smycken, tvålar, bakverk, rabarbermarmelad, hemvävda disktrasor, kläder, konstglas och stickat och virkat. Säkert är något glömt i denna uppräkning. Byborna turas om att sitta i butiken. Lena hittar en liten rund matta till Windfalls toalett, som hon tror passar perfekt för att man skall slippa kliva med bara fötter på den kalla durken. Man får låna med den för att prova. Den passar perfekt. Efter att ha kollat med Per, som håller med, blir det inköp.

Efter lunch blir det cykeltur, Lena hyr en militärcykel för en tia, den är grön, visserligen inte British racing green, men tillräckligt grön för att spä på omdömet om att detta är en lyckad dag och att Ratan bör ratas högst bland alla gästhamnar i landet vi besökt. Cykelturen tar oss förbi åkern där bonden plöjer, Gästgiveriet där det pågår bröllopsfest, så vi får vänta med besök där till en annan gång, till vattenståndsmärken i klippan. Det första ristat 1749 av en Linnélärjunge, de andra senare, och det framgår tydligt att landhöjningen här har varit, och är, betydande, upp emot två meter från det första märket. Vi passerar några minnesstenar, här finns i omgivningarna massgravar för över tre tusen man, fallna vid slaget vid Sävar och Ratan, den sista striden på svensk mark enligt de informativa skyltarne i omgivningen. Vi passerar en skans, där det stått ett batteri med kanoner vid samma slag. 10 000 man slogs här. Svenskar mot Ryssar eller tvärtom, år 1809.

Innan middagen demonterar Lena Windfalls sprayhood och skurar den på träkajen.

Middagen grillas vid en grillhörna i gästhamnen och vi äter den vid ett stadigt träbord på land. Salsichia med potatis och paprika, sås av tomat, vitlök och örtkryddor och lite turkisk yoghurt. Smaskens! På kvällen tar vi jollen och ror över till Rataskär, där finns en gammal fyr, en kulturminnesmärkt båk och en lotsutkik som alla är nyrenoverade. En stig leder runt, med skyltar som beskriver historien om den gamla stapelhamnen. I strandkanten sprang en liten trut-unge omkring och såg ensam ut, men mor eller far flög över våra huvuden och skrek, så Lena experimenterade med den nya kamerans möjligheter till att komma nära utan att skrämmas.

Nu ligger vi och väntar på att vinden skall vända och under tiden tar vi en löprunda…lyssnar på väderprognoser och dricker kaffe.

A little resumé in English

Tid och Datum 2009-07-03 Kommentarer 1 Kommentar

We started off in the early evening on Sunday June the 28th.

Not very much wind so we had to use the motor. Got to an island in the northern part of the archipelago and anchored in a bay. Contiued up the coast to an other anchorage. After that, we had a day and night and another day of wonderful sailing up to Örnsköldsvik, were w anchored very thoroughly in a deep deep bay. We had a hard time getting the anchor back from the underwater mysterous Clayorwhateveritwas.

Finally after some thrust by the mighty powers of Windfall the Clayorwateveritwas threw up a bubble of awful smell and the ancor was lose for us to wind up. Must say that the episode really triggered my fantasy. Material there fore a really gruesome thriller...

Right now we are in a gueast harbour in Umeå, the first time we set foot on the ground since Sunday afternoon. It is a nice and well equipped harbour, with internet. We will stay here at least a day to wait out better passing. It was raining during the night and now we have heavy winds from the north.

We are spending the time working on Windfall, the rain showed us a new small leak by the door that we will fix.

It was wonderful to sail around the clock and see that we managed to follow a guard routine four hours watch and four hours off.

So far we have forgotten to pack some things that could have made life easier, but we have managed without, such as cushions and cameras that have been failing. One is OK now, with some power in the battery, so pictures will follow. Have only taken five with the mobilephone before it went into no "battery power coma".

It would have been nice to have the camera as we passed the "moving islands".

As we came sailing in the sun and as always looking all around at the beatiful coastline and the everchanging water. It never stops fascinating me how it can change from white to black and all colours in between, other boats and birds of all sort, strange insects that take a rest on the boat before they go on to do their thing or be eaten by the birds, well as we were watching, Per said:

- Is that an unusually big bird on that bird island, over there? No, it's a seal! And there is another one, all the birds on that island are seals! With binoculars we saw that the small islands sorrounding a lighthouse were all covered with seals moving there heads as if waving.

As we passed the islands, they all, except for one cool babe who ignored the commosion and kept enyoing the warmth in the sun, jumped into the water and swam after us. After a while the turned over to two small outer island of ther group and strarted "singing" or maybe screaming us off.

I hope we didn't disturb their piece keeping our distance.

Now we are off to take the bus into Umeå and see what's in stall for us there.

Det började bra

Tid och Datum 2009-07-02 Plats Umeå Hamn, Holmsund Kommentarer 2 Kommentarer

När ankaret skulle upp så ville det inte släppa.

Per pratade om att ta jollen till land och fråga i någon av gårdarna om han kunde få låna en vinkelslip för att kapa kättingen.

Men först började vi med att använda Windalls kraft och försiktigt köra så att ankaret skulle bryta åt ett annat håll och släppa.

-          Nej det går inte. Det sitter fast, sade Per.

-          Jo, det kommer bubblor där nerifrån, någonting har hänt, sade Lena.

-          Nej, jag tror inte det.

BLOFF   -          En jättebubbla kom upp från djupet, det luktar död och förskräckelse, ropar Lena. -          Det har släppt, sa Per.   Sakta tuffade vi iväg, medan Lena fantiserade högt om vad som kunde dölja sig i Fanbyvikens djup.   Vi hade flera timmars härlig segling, trots väderprognosens något dystrare förutsägelse. Efter några timmars fin segling i underbart väder, så vände vinden, seglen började fladdra Och vi fick ta hjälp av motorn för att ta oss till Umeå- Här har vi lagt till i en mycket trevlig och välutrustad gästhamn. Vi har fyllt på diesel och Per har cyklat och handlat färska jordgubbar. Här finns Internet och vi laddar batterier, kamera och mobiler.   Enligt väderprognosen blir det 7-11 m/s nodligt i morgon, inte idealiskt, så vi tar nog en dag i Umeå. Lite sightseeing, kanske ett inköp av båtdynor. Vem vet, och framåt eftermiddagen kan vinden ha vänt.   Under tiden njuter vi av faciliteterna. Per har gått till duschen. Undrar om det finns bastu? Jag skall kolla.

Amiral Nelsons vaktschema

Tid och Datum 2009-07-02 Plats Örnsköldsvik Kommentarer Inga kommentarer

I bland slår drömmar in.

Det blev segling slör och läns hela vägen upp till och förbi Örnsköldsvik.

Vinden varierade i styrka men den blåste hela tiden från söder, så vi kom rakt mot målet.

Vår kompetensutveckling som långfärdsseglare blev uppdaterad. Vi delade in dygnet efter vaktschema, fyra timmar på fyra timmar av.

Lite svårt att sova blev det. Lena ville ordna det lite tystare för Per när han skulle sova och surrade preventer på båda bommarna, varpå vinden helt slutade att blåsa, så vi fick köra motor en liten stund, tills vi fann den djupa Fanbyviken.

Vi släppte ner ankaret för att förtöja på svaj. Det fastnade mycket rejält.

- Undrar om vi får upp det därifrån i morgon, sa Per.

Trötta efter ett och ett halvt dygns segling med ett spegelblankt vatten så långt man kunde se i den ljusa Norrlandsnatten och med ett ankare som satt som gjutet i betong kröp vi till kojs.

Kryss på Ålands hav

Tid och Datum 2009-07-02 Plats Tjärsholmen Kommentarer Inga kommentarer

Vinden infann sig, god sådan, men inte riktigt rätt håll.

Vi seglade i alla fall det blev kryss i härligt väder. Vi gjorde en hel del fart och det var njutbart, men vi kom inte så mycket närmare målet.

Vi bestämde oss för att inte trötta ut oss med att kryssa en hel natt-

Det blev förtöjning på svaj i en skyddad vik i Roslagen. Bara två andra båtar.

Ytterligare en god natts sömn och seglingsdrömmar...

Lite sena i starten

Tid och Datum 2009-07-02 Plats Idö Kommentarer Inga kommentarer

Vi kom iväg vid 18-tiden söndag den 28 juni.

Avsegling, blev avfärd eftersom vinden var liten och den lilla som var där, blåste åt fel håll med tanke på det mål vi har, så vi kickade igång järngenuan.

Efter ett tag kändes sittbänkarna lite hårda, men när vi skulle åtgärda det genom att hämta våra sköna sittdynor så upptäckte vi att vi rest ifrån dem. Lusten att vända och hämta dem ville inte infinna sig, så vi har improviserat med dynor och kuddar från inredningen och det funkar. Det är lättare att hålla sig vaken på nattpasset när man inte sitter så bekvämt.

Lena provar att fotografera med mobiltelefonen. Resultatet skall jag försöka ladda ner. Senare kommer vi att inse att vi inte har någon mer fungerande kamera ombord. Ingen katastrof. Det kommer att gå att ladda en vid första bästa hamn med el-uttag (vi vill inte köra elverket så länge som en kameraladdning kräver). Vi kan ju ta några bilder med mobilen tills den tappar sin kraft.

På grund av felaktig vindkvalitet och att vi inte vill köra motor hela natten, så förtöjer vi på svaj vid Idö. För en god natts sömn och drömmar om god vind...