ika och erik around the world
följ med på våra resor

Nelson-Wanganui...
Westport-Nelson...
Arthur´s Pass...
Christchurch och Banks Pe...
I am going on an adventur...
Lake Pukaki, Lake tekapo ...
Dunedin och Oamaru...

Kommentarer

01/01 av Kerstin
Så häftigt! Lycka till på

31/12 av Kerstin
Så härligt att det luktar

30/12 av Kerstin
Så himla vackert och vilk

Vilket landskap! Ser ut a

28/12 av Tina Vestlund
Så skönt att allt gått br

Följ denna dagbok

RSS-feed

Plats Plats: Nya Zeeland
Tid och Datum 2019-01-16 09:01

Lake Pukaki, Lake tekapo och Mount Cook

Igår åkte vi från Oamaru uppåt inåt i landet till Lake Pukaki och Lake Tekapo. När vi satt i bilen utanför vårt motell, så kom vår granne ut som visade sig vara en ung transvestit med världens kortaste och mest uringade läder/lack klänning, peruk, nätstrumpor och högklackat klockan nio på morgonen när man själv inte orkat sminka sig. Blev lite förvånad och vi måste ha stirrat för hen vinkade väldigt glatt till oss när hen steg in i bilen brevid oss.

När vi åkte från Omarau var det tråkigt, grått och kallt väder. När vi var en bit ifrån Lake Pukaki kunde man se en liten blå strimma på himlen där det reste sig stora snöklädda berg. När vi kom fram till Lake Pukaki mötes vi av en fantastisk syn en sjö som var så blå att det är svårt att beskriva  och längs sjön låg det flera snötäckta berg bland annat Mount Cook och Mount Tasman. Vi åkte vidare till Lake Tekapo men efter Lake Pukaki hade Lake Tekapo svårt att leva upp till den magiska utsikten. Men var en trevlig liten stad och vi passade på att äta lite brunch.

Efter brunchen bestämde vi oss för att åka upp till Aoraki/Mount Cook national park. Det var strålande väder och vi bestämde oss för att gå Tasman Glacier stigen. Den gick rakt upp för massa trappsteg i ca 30 minuter men när man kom upp var utsikten helt magiskt. man kunde se Mount Tasman och Mount Cook på närmare avstånd samt Tasman glaciären som delvis var täckt av snö och lera. Med en fantastisk sjö i  en alldeles speciell färg med isberg flytande i. Vi stannade på toppen och såg små flygplan och helikoptrar åka förbi oss upp på glaciären.

Efter promenaden fanns det inte mer tid kvar, utan vi åkte till vårt hotell i Omarama, vi gick till den enda restaurangen som fanns i stan och det var ett lokalt litet hak. Trodde inte vi skulle få god mat men fick bland det bästa vi har haft. Jag åt en gryta med lax, pilgrimsmusslor och parmesan och Erik fick en mega hamburgare. Dock hade vi ett ganska snuskigt hotellrum så man låg och funderade på om det skulle komma in en råtta.

En negativ sak med hotellrummen här är att alla har heltäckningsmatta och jag har nog aldrig kännt mig så allergisk varje dag när jag vaknar förutom när jag bodde på Irland. Men å andra sidan luktar det honung så man får ta det onda med det goda.

Kommentera

Text

Ditt namn

Din e-post

Skriv in de två orden, som du ser på bilden, i rutan ovanför