Familjen Skölds husvagnssemester 2011

Dina bilder

Huvudalbum

Från dagboken

Dag 23...
Dag 22...
Dag 21...
Dag 20...
Dag 19...
Dag 18...
Dag 17...
Dag 16...
Dag 15...
Dag 14...

Kommentarer

12/06 av Gunilla
Skönt att ha er hemma i S

08/06 av Susanna
Åh herregud- här skriver

08/06 av Gunilla
Vem är det tjejerna lyssn

07/06 av Therese
Vilken härlig resa ni är

06/06 av john o lise
härligt att man kan läsa

Följ denna dagbok

RSS-feed

Dag 23

Tid och Datum 2011-06-10 Plats Halmstad Kommentarer 1 Kommentar

Idag har vi avslutat vår underbara resa. På morgonen var det Fredriks tur att ta en löprunda innan vi åt frukost och packade ihop för sista gången. Vid tiotiden anlände vi till Bordershop i Puttgarden för lite inköp. Det tog två och en halv timme och slutade med tre fulla kundvagnar. Nu var både bil och husvagn helt fullastade.

Alla började känna av slutet vilket gjorde resan extra seg. Det blev att muta barnen med lite godis. Första gången på hela resan faktiskt. De ville nu bara hem och det ville faktiskt vi med. Vi tog båten över till Rödby, åt en macka i solen på däck och lekte lite i deras lekrum. Mer hann man inte, sedan var det två och en halv timme i Danmark som gällde. Vi har nog haft tur för det har inte varit någon kö. Minns att vi sa på vägen ned att vi borde tänka på när vi kör igenom storstäder, lyckades köra igenom Köpenhamn precis lagom till alla slutade jobbet. På radion varnade de och sa att det var kaos på vissa vägar, men inte på den vi körde. Andra sidan bestod av långa köer men vi klarade oss bra. Färjan mellan Helsingör och Helsingborg gungade lite mer än vad jag gillar men det var bara att bita ihop. Vi var snart i Sverige.

En timme senare rullade ekipaget in på Brogård. Glädjen i bilen var stor, nu skulle de få se sina kompisar igen. De har tyckt resan varit super det märker man på barnen, men som man säger borta bra men hemma bäst.

Mamma och pappa skulle fixa kvällsmat åt oss, det var tur för det fanns inte mycket i vårt kylskåp. Känslan av att ha ett så stort kylskåp… att ha en egen toalett och sådana ytor att röra sig på.. ja det är nog bra att åka bort för då inser man hur bra man har det hemma.

Efter kvällsmaten kom farmor och farfar och lämnade den sista medlemmen i familjen. Han som har fått stanna kvar i Sverige medan vi andra har haft ett otroligt äventyr. Alla var nu samlade igen. Nu skall vi ha tre dagar semester för att återhämta oss sedan är det vardag igen. Dock är det inte länge kvar tills man har semester J

Lite fakta om resan.

Vi har kört totalt 480 mil, med en snitthastighet på 69 km/h och en förbrukning på 1,08 liter/mil. Själva körandet har gått över all förväntan. Det enda störande momentet vi hade var ca 20 minuters stillastående vid ett vägarbete i Tyskland på vägen ned. Anledningen till att det gått så bra kan nog i stort tillskrivas att vi valde att resa innan den riktiga turistsäsongen kommit igång.

Under resan besökte/passerade vi 9 länder (Sverige, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Monaco, Schweiz och Danmark.

Läs mer och kommentera

Dag 22

Tid och Datum 2011-06-08 Plats Weissenhausen Strand, Tyskland Kommentarer Inga kommentarer

Vaknade tidigt. Alla sov gott i vagnen så jag tog på mig löparskorna och tog mig ut en lite kort runda. När jag kom tillbaka började de röra på sig. Gick ned med Madde till affären för att köpa lite frallor. Efter en god frukost klädde barnen på sig badkläder och vi gick in till badlandet. Här spenderade vi fem timmar. Godkänt helt klart men lite svårt när man varit på Tropical Island. Finns nog inte så många badland som kan klara det vi upplevde där. Det finns ju lite annat också så vi klädde på oss för att gå och spela lite bowling, leka på lekplatserna som finns. Dessvärre så tar de inte Visa kort här och vi hade inte ute så mycket kontanter så det fick bli att hitta på något som inte kostade skjortan. Ute fanns bra lekplatser så det fick bli detta. Började dock regna så vi fick omplanera. Hittade som tur var ett rum där de kunde studsa lite samt åka flotte. Detta aktiverade dem ett bra tag. Lagom tills det var matdax. Gick på restaurang idag med då det inte går att grilla. En rolig restaurang med djungel tema.

De hade massvis med olika djur därinne som rörde sig och lät autentiskt. Barnen var lite försiktiga först, inte utan anledning. Gorillor, leoparder, panter och ormar som var riktigt realistiska så det var häftigt att se.

Maten var riktigt bra och eftersom vi var i Tyskland passade en kall öl riktigt bra.

Imorgon bär det troligtvis av för sista sträckan hem. Ett besök i Bordershopen för att proviantera inför sommaren sedan genom Danmark för att förhoppningsvis anlända hem under kvällen. Ser fram emot att få träffa Sotis igen som vi alla saknat så mycket samt alla våra trevliga vänner.

Läs mer och kommentera

Dag 21

Tid och Datum 2011-06-08 Plats Weissenhauser Strand, Tyskland Kommentarer 2 Kommentarer

Denna dagen kan summeras AUTOBAHN. Vi gav oss iväg kl 07:30 ifrån Karlsruhe och stannade efter ca 15 mil för att äta frukost. Därefter ytterligare 25 mil innan det var dags för lunch. Transporten fortsatte norrut och kl. 16 var det dags för eftermiddagsfika. Vi anlände till målet, Weissenhausen Strand runt 18:30 och hade då avverkat ca 75 mil. Det blev en lång dagsetapp men flickorna skötte sig exemplariskt. Såg på film, lekte med dockorna eller pysslade hela vägen.

Väl framme så gick vi en runda ned på stranden innan det var dags för att besöka restaurangen på campingen för lite mat och för att skölja ned resdammet. Därefter gick vi en runda för att rekognosera inför morgondagens badäventyr.

Läs mer och kommentera

Dag 20

Tid och Datum 2011-06-08 Plats Geneve, Schweiz Kommentarer Inga kommentarer

Under natten hade beslut tagits. Vi skulle gå upp och fråga om vi inte kunde stanna lite längre, checka ut kl halv tre istället för halv tolv som man skall. Än så länge har ingen camping varit full och inte denna heller så det fanns kanske chans att de lät oss vara kvar. Precis som på de andra ställena gick det bra. Vi packade därför ner kameran och begav oss in till staden. Vi hade sett att det gick ett turist tåg. Kunde ju vara en kul grej, få se lite sightseeing samtidigt som barnen får åka lite tåg.

Det visade sig dock att det tåget vi valde åkte ungefär samma rutt som den vi tagit oss själva igår på kvällen. Blev dock trevligt ändå, man fick reda på lite under vägens gång. Efter tåget gick vi in till den gamla delen av stan. Otroligt charmigt ställe. Är verkligen Geneve en storstad för det vi sett, iofs inte mycket, men det känns som en stad man skulle kunna bo i, om man hade otroliga summor på banken förstås. För det var dyrt som skam allt.

Vi hann inte mycket men är glada att ha sett lite och tar hem bra minnen från Geneve. Tillbaka på campingen blev det att laga mat medan F och barnen gick till poolen (vet ej om det kallas pool eller plask balja..). Jag gjorde iordning för avfärd så när de kom tillbaka fick vi ta maten ned till havet och sätta oss på en filt och äta (hade packat ned bord och stolar). Det var dock väldigt mysigt, solen tittade fram och det blev väldigt varmt och gott.

Klockan halv tre checkade vi ut och satt åter i bilen. Målet var att komma över till Tyskland. Vi hade beslutat att åka till badlandet Weissenhauser Strand som avslut på denna semester. Något sista för barnen så de klarar resan hem, så det var bara att plöja lite mil så att resan dit inte blev allt för odräglig imorgon. Vi hann 50 mil, det får man väl vara nöjd med. . Hamnade i Karlsruhe, ingen höjdar camping men vi skulle ju bara duscha och sova så det fick duga.

Läs mer och kommentera

Dag 19

Tid och Datum 2011-06-08 Plats Geneve, Schweiz Kommentarer Inga kommentarer

Det blev inte mycket sömn i natt. Jag har aldrig varit med om ett sådant oväder. Regndroppar stora som tennisbollar föll ner från himlen i en otrolig fart. Åska som studsade mellan bergen och blixtar som slog ned så gott som bredvid husvagnen. När man trodde det var över kom det mer. Många tankar flög igenom huvudet, speciellt då F på väg tillbaka från vår flodpromenad hade sett en skylt om hur man skulle bete sig om det blev översvämning. Jag sa till honom att gå vidare sluta tramsa dig, det är ju fint väder… Hmm när man låg i husvagnen där mitt i natten önskade man att man inte sagt så utan bett honom läsa klart. Kanske var detta normalt eller kanske inte.

Vi hade ställt klockan till åtta för att komma iväg i tid. Vid denna tidpunkt hade det värsta dragit bort men det regnade fortfarande, så det blev att ta på sig regnstället och förbereda för avfärd.

Denna etapp är jag glad att F tog. Jag har erbjudit mig att köra men det verkar inte falla honom på smaken, låt oss säga att denna etapp erbjöd jag mig inte. Ibland blundade jag i passagerarsätet. Attans vad små vägar. När motorvägen kom trodde man att det värsta var över, men efter bara några kilometer tog man avfarten bort och en ny väg kom igenom massa små byar, där man fick turas om att köra, eller små tunnlar där man skulle tuta innan man körde in för man fick inte plats med möte.

Lyckades dock hitta en väldig fin rastplats där vi tog lite paus, lagade lite mat och åt innan färden gick vidare mot Schweiz.

Till slut kom vi i alla fall fram till Geneve. En av de kortaste resorna men med en medelhastighet på sisådär 55 km/h tog den nästan längst tid. Solen lyste helt underbart över staden och GPS visade att vi skulle ta ekipaget in genom staden. Detta kändes inte så bra, men F körde som om detta var världens enklaste sak, och det var det väl också med tanke på de vägar han kört innan. Vi kom fram till campingen, den låg i ett villaområde som närmare kan liknas i klass med Tylösand. Campingen låg precis nere vid sjön och var väl ingen höjdare men läget det var bra. Man såg in till staden och båtarna låg utanför och guppade. Härligt. Vi tog stolarna och satte oss och tittade på vattnet. Barnen lekte på ängen. När hungern kom gick vi upp och tog en glass. Vi klarade oss inte på detta, ville inte lämna denna härliga plats men det var ett måste. In i bilen och iväg till närmaste gyllene M. Vi tog med oss maten ned till hamnen. Solen fortfarande otroligt varm trots att klockan nu började bli åtta. Den sprutande strålen som är känd i Geneve hade stämplat ut men vi satte oss i Engelska trädgården och åt våra hamburgare och tittade på alla som var ute på söndagspromenad i det fina vädret.

När vi var mätta bar det tillbaka för dusch, ett glas vin och lite surfande. Vi måste fundera på nästa steg. Var det att vara kvar här eller åka vidare? Fanns det något roligt att locka med för barnen nu när hemresan är ett faktum? Många frågor kvarstod när vi la oss, vi får låta vädret bestämma.

Läs mer och kommentera

Dag 18

Tid och Datum 2011-06-05 Plats Castellane, Frankrike Kommentarer 1 Kommentar

Idag bestämde vi oss för lite äventyr. Den finns en Canyon i södra Frankrike som är väldens näst största så den bestämde vi oss för att vi måste se. Det stod ju i och för sig att vägen dit var slingrig och smal på sina ställen men det låg på rätt håll för oss på väg hem så det fick bli så.
Vi tog det ganska lugnt på morgonen och kom inte iväg förrän vi 11-tiden. Det skulle vara ca 7 mil till campingen som vi sett ut och enligt GPS:en skulle det ta mer än en timme så vi misstänkte att det kunde bli lite småvägar. Första biten var motorväg så det gjorde oss ännu mer fundersamma på hur resten skulle se ut.

Som syns på bilderna var det mest småvägar och riktigt slingrigt. Jag gjorde var som gick för att ge Ferrarin på bilden en match men det är svårt med en vikt på mellan 3,5 och 4 ton.
Så småningom kom vi fram till campingen och började med att ta ett dopp i poolen och testa vattenrutschkanorna.

Efter att ha hängt av husvagnen på campingen bestämde vi oss för att utforska Canyonen på riktigt. Vi tog bilen för att köra utmed floden ca. 4 mil till där den mynnade ut i en sjö. Här skulle man kunna hyra kajaker och trampbåtar vilken fungerade som lockbete för barnen som var måttligt intresserade av bergsvägar med sidor som stupade flera hundra meter ned och med en liten flod längst ned i botten. Vi stannade flera gången utmed vägen för att beskåda naturscenerna samt för att hämta andan efter en vinglade tur.

Vi passerade högsta punkten på resan som var 1031 meter över havet och utsikten var verkligen fantastisk.

Efter en timmes resa kunde vi till slut se sjön som floden mynnade ut i.

När vi kom fram till båtuthyrningen så började det regna men det blev bara en kort skur så vi gick för att fixa oss en trampbåt. Då meddelade de att det var en åskstorm på väg in så de rekommenderade inte att man gav sig ut men vi stod på oss och lovade att inte ge oss iväg på någon långtur utan hålla oss i närheten. Vi gjorde en liten tur uppför Canyonen och sedan en liten runda på sjön. Det uppskattades av barnen så resan tillbaka samma väg gick utan några protester.

Väl tillbaka på campingen blev det grillning och sedan promenad ned till floden som även flöt förbi campingen. Sedan snabbt i säng med barnen för att i morgon fortsätta resan med sikt på Geneve.

Läs mer och kommentera

Dag 17

Tid och Datum 2011-06-05 Plats Frejus, Frankrike Kommentarer 2 Kommentarer

Dagen började med ösregn. Vi hade sagt igår att om det regnade skulle vi bege oss. Vi hade ju utforskat området och själva campingen var inget att ha om det inte var solsken. Hade dock lovat tjejerna att de skulle få sova så det blev att ligga och dra sig. Klockan halv elva hade vi dock fått nog och väckte Amanda i alla fall. Visst man skall hålla vad man lova men dessa tider… Madde hade vaknat en stund tidigare men det var inte många minuter. F hade gått upp till receptionen för att kolla Frankrikes motsvarighet till Grand Canyon och passat på att köpa en baguette på vägen. Efter frukosten började vi packa ned förtältet. Allt var blött och smutsigt. Gula spår av pollen och annat skräp på tältet så det blev att tvätta bäst man kunde. Det värsta regnet hade avtagit och det kom bara småskurar. Barnen satt inne i husvagnen och spelade Uno som nu är favorit spelet. När vi var klara med väggarna började regnet upphöra och lite sol tittade fram. När vi var klara med tältet var det klarblå himmel. Båda två var svettiga så vi sa till tjejerna att det var dags att bada. Passa på innan nästa skur, men det kom ingen skur. Det här är då fördelen med husvagnen och att åka när det inte är högsäsong. Vi stannar en dag till och njuter av solen och badet. Vi tog en paus runt fem för en glass men sedan bar det ner igen i poolen för mer bad. Helt underbart!

Halv sju gick vi ifrån poolen och gick upp för att duscha. Då vi packat in grillen bestämde vi oss för att se vad restaurangen på campingen hade att erbjuda. Barnen tog på sig sina söta ”Italien” klänningar och även F och jag försökte vårt bästa. Hade iofs ingen Italien klänning, men en klänning fick det bli. Lite uppklädd kan man väl ändå vara även på camping semester. Utbudet i restaurangen var begränsat så det blev 3 pizzor. Vi fick betala 70 kronor för att äta där (alltså utöver vad pizzan och drickan kostade), vilket gjorde att vi blev lite snopna när de kommer med tre pizza kartonger och tre plastbestick. Hade kanske hoppats på tallrik och vanliga bestick. Ja ja sådant är det, goa var de i alla fall, lite kladdiga. Barnen åt och sedan hade de så roligt av att bara tramsa runt där på balkongen och titta på poolområdet så F och jag passade på att beställa in mer vin. Helt plötsligt såg den här campingen också otroligt bra ut. Kanske var det vinet eller så är det faktumet att vädret har stor betydelse. Nästan vilken camping som helst (inte den som vi hamnade dag ett i Frankrike, men alla andra) är toppen om bara vädret är toppen.

Det blev en underbar dag med sol och bad trots att vi inte räknat med det. Vi försöker nu lägga barnen lite tidigare så de inte sover till halv elva, men tider bara flyger iväg så det blev åter en hyfsad sen kväll. Men vad gör väl det när man har semester J

Läs mer och kommentera

Dag 16

Tid och Datum 2011-06-02 Plats St Tropez Kommentarer 2 Kommentarer

Vaknade av regnet, inget roligt väder idag. Första dagen då det regnat på oss ordentligt sedan vi åkte hemifrån. Visst det kom regn en natt i Italien, men räknas inte när vi sover, sedan duggade det lite när i gick till färjan för att åka till Venedig, men vet inte om jag vill räkna det heller för vi torkade lika snabbt som vi blev blöta. Idag regnade det dock, blev att ta regnjackan när jag skulle diska frukosten. F hade dock sett att det skulle vara bättre i St Tropez så vi satsade att åka i alla fall. Åter med både regnkläder och badkläder. Denna gång hade vi dock inte den turen, dock godkänt för det regnade inte mycket. Ser verkligen möjligheterna här, förstår varför gräddan vill befinna sig i detta område. Hamnen var mysig, massa små affärer och restauranger. Priserna var väl därefter men det får man räkna med. Vi gick mest runt och strosade. Barnen gick förbi en godisaffär och svaga som vi är just nu sa vi ok. Det fick bli en lite påse på 250g. Denna lilla påse kostade 100 kronor!! Det var faktiskt en liten påse, antar att kilopriset är lite annorlunda bland ”the rich and famous”.

F fortsatte att spana på bilar, båtar och bru… öh folk. Bilparken här var också ganska lyxig men betydligt mer anglosaxisk än i Monaco. Mest Bentleys, Aston Martins och Mini. Båtarna var precis lika vräkiga som i Monaco och man undrar vilka det är som åker runt med dessa.

Vi beslutade oss att äta lunch i staden innan St Tropez istället St Maxiene, verkade mer humant så det bar tillbaka. Blodsockret hann dock gå ned på noll så när vi väl stannade fick vi ta första stället som serverade något ätbart. Detta var inte lyckat, hade nog hellre gett några hundra lappar till för att få något ätbart. Ja ja så är det när man försöker vara lite ekonomisk men inte så ekonomisk att man tar med sig matsäck. I den stund hade jag nog hellre packat med en matsäck än pröjsa 500 för det vi åt. Barnen verkade dock nöjda så.. Vädret hade nu också spruckit upp så det blev en tripp till stranden. Här serverades utsökt sandkaka av barnen och man glömde snart det misslyckade restaurangbesöket.

Nu är vi åter på campingen och har köpt internet access, Åter dyrt. Lite besviken på Frankrike när det gäller kostnaderna. Vet inte vad jag trott men trodde nog Sverige var ett dyrt land så dyrare kan det inte bli, men det upplever jag faktiskt att det är. I Italien betalde vi 30 kronor för en timmes Wifi och här betalar man 80 kronor. Vet inte vad de tar i Sverige, får kolla upp. Vi erbjuder ju det gratis på biblioteket J

Förutom att uppdatera vår sida så skall vi även se vad vi skall göra härnäst. Funderar på att sakta men säkert bege oss hemåt. Har gott om tid men med tanke på de milen vi redan tillbringat i bilen kanske man borde ta lite kortare pass. Få se vad nätet säger och vad vädret säger. För vi stannar nog inte kvar om det regnar igen imorgon..

Läs mer och kommentera

Dag 15

Tid och Datum 2011-06-02 Plats Monaco Kommentarer Inga kommentarer

Sicken dag. Ja vi for iväg för att få upplevelser och det har vi fått idag. Måste säga att jag varit lite skeptiskt med tanke på att standarden här i Frankrike är betydligt sämre än Italien samt vädret inte är det bästa. Visst inte behövt långbyxor, men idag fick det bli fleece i alla fall. Väckte barnen åter hyfsat tidigt för att ta tåget till Monaco. Vi var ju bara inne i den lilla byn vi är i igår och hade svårt att hitta parkering, alla verkar köra bil här och låt oss säga att det inte är många bilar som är hela och fina, så vi tog beslut att det bästa är väl att ta kommunal transport. Det är trots allt 9 mil härifrån och det vi betalade i vägtull skulle bli ungefär samma som tågresan.

Tåget skulle gå klockan 9.05, vilket gjorde att vi åkte från campingen redan halv nio. Visste inte riktigt var man köpte biljetter. Parkerade en bit ifrån på en två timmars parkering, tror vi, men så fick det blir. Kom till tågstationen och köpte biljett. Precis som SJ håller inte tågen tiderna här heller så den var femton minuter försenad. Vi kom på och det var väldigt mycket folk så det blev att stå för mig och barnen och F fick ett tvåsittssäte där de kunde insupa lite frukost i lugn och ro. Utsikten var underbar då tåget slingrade sig längsmed kusten fram till Nice Ville. Här var det byte som gällde för att komma till Monaco.

Direkt efter vi stigit av tåget i Monaco luktade det pengar. Vilken tågstation har marmor på väggarna? Tunnlar under hela staden med rullband så man kan komma upp på rätt ställen.

Det här kommer bli bra tänkte jag. Vi satsade dagen på att titta på hamnen och ta oss upp till Casinot samt att bara strosa runt. Det hade varit Formel 1 i staden på söndagen och det syntes tydligt. Trots att det idag är onsdag var de inte halv färdiga med att ta bort det. De bygger tydligen upp allt för ett race en gång om året. Kan inte låta bli att bli lite impad, dock hade det varit trevligare om det inte varit just denna helgen, för det var lite svårt att gå överallt. Vi tog oss i alla fall upp till Casinot, på baksidan av Casinot finns den mest fantastiska lilla parken. Här skulle man haft sin picknickkorg. Utsikt över hela Monaco och fina bänkar med gräs som ser ut som det är en matta. Var tvungen att känna på det för att få reda på om det var äta eller ej.  F ville gå in på Casinot men vi valde att bara titta på den fina byggnaden. Efter Casinot bar det tillbaka till hamnen. På väg ned stannade vi i backen för en restaurang med utsikt över hamnen. Här åt nog Madde den dyraste hamburgaren hon hittills har fått, 150 kr för en cheeseburgare och 40 kronor för colan. Men det var det värt för utsikten var underbar. Solen kom fram bakom molnen och hela familjen njöt av att vara i Monaco. Vi tog oss vidare ned till hamnen för att ta en liten båt över från ena sidan av hamnen till andra. Mest för att känna känslan och låtsas att man satt i någon av de där mångmiljon båtarna. Dessa båtarna och de fina restaurangerna och affärerna, jag kunde inte låta bli att bli lite avundsjuk. Tänk om man var mångmiljonär och bara kunde gå in i en av dessa exklusiva affärerna, köpa en dress för en sisådär 40 000 kronor för att sedan gå tillbaka och päsa på sin lyxkryssare…Kom dock tillbaka och insåg att inga pengar i världen kan ge mig den underbara familj som nu log åt båtutflyckten och det fina vädret. Jag är nog rikare än många av dem på båtarna, bara inte samma rikedom J

När klockan började närma sig fyra tyckte vi att det var dags att ta oss tillbaka. Allt hade tagit längre tid än vad vi tänkt oss, men det kanske inte är så konstigt med tanke på F:s bil intresse och vilka bilar som finns i detta land. Vi har nog aldrig sett så många Ferrari bilar eller Masserati, Lamborghini och allt vad de heter. Var ju tvungen att stanna och lyssna på deras vrål eller torka F om munnen när han stod och dreglade över någon dyr och fin bil.

Åter stannade vi i Nice. Det var en halv timme till tåget skulle komma och F och jag tittade på varandra och beslutade att vi skulle banne mig utforska Nice också. Vi fick ta ett senare tåg helt enkelt. Vi bar iväg till turistinformationen för en karta sedan raskade vi snabbt ned till stranden i Nice. Hmm vi var inte där mer än någon timme men var inte impad. Stenstrand, en stor bilväg precis intill stranden och massa med folk. Nej det räckte med det vi såg, vi ville tillbaka till husvagnen för lite kvällsmat. Tillbaka till tågstationen hittade vi inte vårt tåg. Vi fick förklarat för oss att vi skulle ta Toulon tåget fast det inte var med i den tidtabell vi fått när vi började resan. Inget att göra vi begav oss till spåret. Första meddelande (kan inge franska men uppfattade orten samt en siffra) tåget försenat i 15 minuter. Väntar för att höra nästa meddelande på 30 minuter och till slut 40 minuter. Amanda börjar bli kissinödig men eftersom vi inte förstår ett smack och ingen kan typ engelska fick hon snällt hålla sig. Ville inte missa detta tåget. När den väl kom och körde iväg stannade med jämna mellanrum och återigen ingen vi kunde fråga. Barnen undrade om det stod kossor på vägen och det tyckte vi var en bra förklaring. Det slutade med att vi kom tillbaka till husvagnen klockan nio på kvällen. Hungriga som vargar alla samman. Bara att ta en snabbdusch och sedan laga tacos.

Ja kanske man inte skall skälla på SJ, verkar ju inte funka i andra länder heller…. En spännande dag idag, få se om det blir lika spännande imorgon. Vi satsar eventuellt på ST Tropez då, men det blir nog bilen då J

Läs mer och kommentera

Dag 14

Tid och Datum 2011-06-02 Plats Frejus, France Kommentarer Inga kommentarer

Vi gav oss iväg för de sista sex milen till campingen som vi tänkt ha som bas för att utforska Franska Rivieran. Väl framme parkerade vi vid incheckningen och gick sedan in för att välja vilken plats vi ville ha. Efter att ha fått in vagnen på plats gick E och barnen och badade medans F försökte förklara för receptionisten att det finns olika typer av eluttag och kopplingar. Efter en stunds tvistande så ringde hon den ansvarige elektrikern för campingen som kom ut till vår plats för att kolla läget. Han kunde inte ett ord engelska men kliade sig lite i huvudet och sa något som jag uppfattade som att han strax skulle vara tillbaka. Efter att ha väntat lite längre än ett strax så kom han tillbaka med en kabelstump som han själv skarvat ihop med hela rätt kontakter. Det visade sig också fungera så äntligen kunde vi få lite kyla till kylskåpet igen. Förmiddagen ägnades åt att utforska campingens badanläggning, den var helt okej men det verkar som om de inte är så noga med underhållet i detta land. Allt ser mycket mer slitet ut än var man är van vid även om man kan se att det säkert varit riktigt fint en gång i tiden.
Efter lunch tog vi en biltur in till Saint-Raphael för att kolla in stranden och tågstationen då vi har för avsikt att åka tåg till Monaco imorgon. Det verkar inte riktigt som någon vet när tågen går men vi gör nog ett försök. Vore nog kul för barnen att slippa bilen ett tag efter ca 240 mil.
Vi avslutade kvällen med att smyg-grilla på campingen trots förbud. Till efterrätt blev det färdiggjord chokladpudding med grädde, en cappucino och ett glas Sheridans likör. Ett parti UNO med barnen och sedan läggdags för att orka med morgondagens utflykt.

Läs mer och kommentera

Dag 13

Tid och Datum 2011-06-02 Plats Villnueve-Loubet, France Kommentarer Inga kommentarer

Det blev en ny lång resdag. Vi kom iväg vid halv tiotiden och korsade hela Italien på bredden. Det visade sig att västra Italien också är väldig kuperat så det blev ett nytt tunnelrace med långtradarna. Hela resan flöt dock på väldig bra då det var bra motorväg hela sträckan så det gick lätt och ligga i 100-110 trots att det var många lastbilar att köra om. Det är ett bra tempo på motorvägarna här men inte med de stora skillnaderna som det är i Tyskland där det är lastbilar som kör 60-70 i högerfilen och tyska motorvägskryssare som kör 180-200 i vänsterfilen. Dock är det betalväg på motorvägen här i Italien men det är ganska smidigt. Man får en biljett när man kör in på motorvägen (i vårt fall utanför Venedig) och sedan lämnar man den biljetten när man kör av motorvägen (i vårt fall när vi passerade gränsen till Frankrike ca 60 mil senare). Det blev en kostnad på ca 600 kronor, så det är ganska dyrt.
Vi kom ut till Medelhavet ungefär vid Genua och hade bestämt oss för att söka en camping i någon av de byarna som ligger utmed kusten innan man lämnar Italien och kommer in i Frankrike men eftersom det flöt på så bra så bestämde vi oss för att köra lite till. Betalsystemet på motorvägarna i Frankrike var betydligt mer störande. Det var stationer lite när som helst och beloppen varierade kraftigt. Utbudet av campingar i GPS:en var starkt begränsat i Frankrike och det började bli ganska sent så vi började bli lite oroliga. Efter att ha fått ett tips i luckan på en av vägtullarna sökte vi oss till en by som heter Villenueve-Loubet som efter en del irrande inne i byn visade sig ha en fyrstjärnig camping en bit utanför. Att de bara hade två husvagnsplatser och inte några adaptrar till sin franska elkopplingar drog ned betyget. Dessutom blockerade vi vägen för ägarinnan i sin Mercedes-SUV så att hon ställde sig på tutan tills campingvärden kom ut och släppte in oss. Att sedan hela anläggningen såg ut att ha varit utan underhåll de senaste 20 åren gjorde att vi var mycket missnöjda men det var bara en övernattning det gällde så vi fick stå ut. Planen var att checka ut tidigt på morgonen och fortsätta mot en camping vi sett ut i Frejus mellan Cannes och St Tropez.

Läs mer och kommentera

Dag 12

Tid och Datum 2011-05-29 Plats Venedig Kommentarer 8 Kommentarer

Ännu en dag av sol. Nu har vi nog nått maximal bränna för det känns inte som den tar mer. Barnen har börjat ha bara badbyxor och vi vågar ta av dem soldräkterna. Vi gjorde lite omväxling idag. Helt otroligt hur lätt allt blir rutin. De andra dagarna har vi börjat med poolen, ätit, sedan stranden för att avsluta i poolen. Idag körde vi stranden direkt för att efter gå till poolen, omväxling förnöjer J. Vi kom upp väldigt sent. Barnen har inga tider att följa vilket gör att vi inte åt frukost förrän halv elva. Skulle tro vi hade tonåringar och inte småtjejer. F hann med en morgon löpning, kändes bra, vill ju inte tappa formen helt. Själv sparade jag min runda till eftermiddagen/kvällen. Det blev 7,5 km så jag är riktigt nöjd. Ja det kanske inte är ett göteborgsvarv. Såg tiderna på syrran och Tobias och det är bara att gratulera, inget sådant tempo här inte men att komma ut var helt underbart. Löpning längs med strandkanten, hmm kan det bli bättre…

Här är underbart, idag blev det pizza på restaurangen och barnen var uppe och dansade på minidiskot.

Hmm tveksamt att det kan bli bättre, men både jag och F börjar bli rastlösa. Nu vill vi vidare och se nya saker. Visst vi vet var vi har här och det är super men ändå lockar det att komma till nästa mål som är franska Rivieran så.. vi börjar nu packa ihop och kommer försöka checka ut tidigt imorgon för nästa äventyr på denna resan.

Läs mer och kommentera

Dag 11

Tid och Datum 2011-05-29 Plats Venedig Kommentarer 2 Kommentarer

Vi försökte komma iväg i hyfsad tid. Innebar att vi inte lät barnen sova till halv tio som de haft en vana att göra. Det var nog bra att de kom i säng i hyfsad tid igår. Klockan var nog inte mer än tio (ja ja vi har faktiskt semester så det är hyfsat tidigt för dem). Det blev att gå till affären på morgonen för inhandling av frallor samt lite ny yoghurt. Vädret var inte upplyftande. Kallt och ruggigt. Det hade åskat och regnat hela natten och himlen var fortfarande mörk. Här gäller det att ta på sig ordentligt och packa med sig regnkläderna.

Efter frukosten bredde vi lite frallor och stoppade ned dem samt drickyoghurt och saft. Vi hade läst att det skulle vara svindyrt att äta i Venedig så vi gjorde inte liten picknick korg. Vi får tacka Fredrik och Therese när vi packade upp de härliga vagnarna vi lånat. Genast blev barnen glada, tänk att få åka i Alex och Adams vagnar. Det är något speciellt när det inte är sina egna. De visste vem som var vems och Madde valde genast Alex vagn och Amanda Adams. Så bar det sig av. Vi promenerade till färjan, det tog väl en kvart. Det började dugga så barnen satt med varsitt paraply i vagnen. Inte lönt att ta upp regnkläderna för detta… Vi köpte 12 timmars biljetter, då fick man åka över till Venedig och även åka de båtarna som går i linjetrafik där under 12 timmar. När vi anländer har himlen förvandlats till en klarblå himmel utan några moln. Klassiskt oss. Här kommer vi i långbyxor, tröjor och fleece samt bär med oss alla regnkläder och så blir det strålande väder. Precis som på Legoland har vi med allt utom solkräm. Solhattar hade vi med, men de blåste bara av.

Vi klagar dock inte åter en solig och varm dag. Vi börjar med att ta oss till Markusplatsen. Om vi är här på lågsäsong vill jag inte veta hur det ser ut på högsäsong. Det är folk, lämmeltåg till Markusplatsen och köer som är obeskrivliga för att gå in på Dogepalatset, Markuskyrkan och Kampanilen. Vi beslutar oss för att vandra lite spontant och återkomma. Känner direkt att man borde läst mer och vetat vad man egentligen bör se men slappnar sedan av och bara njuter av det som finns. Visst vi kommer helt klart missa något och vi borde ha med någon som typ Sandra som vet lite om sådant här men nu är det bara vi så vi vandrar runt och tittar på gränder, går över broar och bara finns där. När klockan börjar bli ett har vi kommit till slutet av San Marco och går över till San Polo. Vi går över Rialtobron. Ganska häftigt måste jag säga. Åter mycket folk och vi försöker korsa med våra barnvagnar upp för trapporna. På andra sidan går vi längs med Canal Grande och beslutar oss för att sätta oss utmed och äta våra mackor. Detta är livet.  Äta mackor i Venedig, känns nästan lite overkligt när man sitter där och tittar på alla människor som går förbi och båtarna och gondoler som kör på kanalen.

Vi tar själva ingen gondol utan åker båtbussarna tillbaka till San Marco för att åter försöka komma in på något ställe. Nu var det inte lika mycket kö så F och barnen tar sig upp i Kampanilen.

Jag sätter mig i solen och njuter av att bara titta på folk. De som verkar ärligt intresserad av den statyn jag sitter jämte och de som springer förbi och tar ett foto för att visa att de varit där. Barnen vinkar uppifrån och jag lyckas som tur var se detta och vinkar tillbaka. När de kommit ner blir det glass och sedan hemfärd tillbaka till campingen. Alla lite möra i huvudet med tanke på alla intryck och den värme som kom. Vi kommer lagom tillbaka för att hinna doppa oss i poolen innan den stänger.
När vi kommer tillbaka till husvagnen dukar vi upp lite semestersnacks med jordgubbar, grädde, Nutella, melon och kex. Till detta rosevin. Inte tokigt alls.

På kvällen blev det grillad lövbit och sedan lite musikunderhållning för E och barnen medans F tog en öl och följde Barcelonas sista steg till vinst i Champions League.

Läs mer och kommentera

Dag 10

Tid och Datum 2011-05-29 Plats Venedig Kommentarer Inga kommentarer

F hade hört att vädret skulle bli sämre. Började dock bra så det blev att gå till poolen efter frukost. Som vanligt intogs lunchen efter det att poolen stängdes. Vi gjorde oss redo för stranden men helt plötsligt mulnade det igen totalt. Planerna ändrades eftersom det verkade som F hade hört rätt. Vi tog bilen för att utforska området och passa på att handla. Vi var nere på stranden i Lido de Jesolo. Man kan verkligen se att det är ett turistställe som är redo att köra igång säsongen. Attans med solstolar det fanns på den miltals långa stranden. Tyvärr var inte Amanda på humör då hon lyckats somna i bilen på vägen så det blev bara en snabbvisit. Vi fortsatte lite och kom till ett köpcentrum. Härligt tänkte jag då maten börjat sina. Än så länge hade vi kört på svenskt kött så nu var det dags att köra italienskt… Det är dock inte billigt att handla, jag hade inbillat mig att vi skulle ha soltorkade tomater, lufttorkad skinka, goa ostar.. Dock är dessa lika dyra som hemma så det kändes lite snopet. Vi fick i alla fall handlat den maten vi behövde och jag passade på att gå in i en skoaffär. Hmm jag är väl inte mycket för sko egentligen men attans vad de har härliga skor här. Återigen ligger priserna snäppet högre än hemma, men har sagt att om jag hittar ett par som passar till klänningen som jag skall ha på syrans bröllop skall jag slå till. Hade ju varit lite extra roligt att jag kan ha ett par italienska skor med tanke på att jag dissade hennes möhippa och åkte hit. Om de matchade hundra procent hade till och med hon förlåtit mig för det.

Efter shoppingen bar det iväg hemåt för lek på campingen lekplats och sedan en pizza på piazzan. Lagom till sista slicen startade barn discot. M och A stod blygt och kollade på i sisådär tio minuter sedan var de uppe på scenen och dansade för fulla muggar. Mamma och pappa passade på att sitta kvar på restaurangen och beställa ett extra glas vin samt en cappucino och limoncello till F. Härligt upplägg att lägga restaurangerna så man kan ha uppsikt över scenen och sitta var i lugn och ro medan de leker och har roligt. Efter barnaktiviteterna var det dusch och läggdags. Imorgon tänkte vi sticka in till Venedig.

Läs mer och kommentera

Dag 9

Tid och Datum 2011-05-29 Plats Venedig Kommentarer Inga kommentarer

En heldag med sol och bad. Nu är det semester, vi har ingen koll på varken dag eller klockan, följer absolut inga tider. Barnen var trötta efter gårdagens utforskande av campingen. I slutet av dagen hittade vi en stor lekplats så det blev ingen tidig säng gång där inte. Detta gjorde att det blev sen morgon. De vaknade framåt halv tio, vilket gjorde att vi idag inte hängde på låset till poolen utan strosade in precis lagom till mitt vattengympa pass som började klockan elva. Både F och jag har tagit med löparkläderna i hopp om att hålla formen. När man nu har 25 grader på morgonen och ungefär samma runt tio på kvällen får vattengympa duga.

Vi kör en repris på gårdagen förutom att vi var en timme sen på allt. Poolen, stranden och tillbaka till poolen.  När det var dags för kvällsmat så tog vi fram grillen, lite osäker på om vi fick eller inte så F tog en promenad för att se vad andra gjorde och tog beslut att satsa. Bra satsat för att attans vad gott det blev. Jag var och köpte hackade grönsaker samt ost. Detta samt en god fläskfile grillades mästerligt av F. Lite vin till det och vi är inne på femstjärnig restaurang.

Än så länge flyter allt på, lite förundrad är man dock över skillnaden på campingarna här och i Sverige. En stor lekplats istället för massa små ut i området, ingen facilitet för att hjälpa föräldrarna, gen micro, ingen diskmaskin, inget gemensamt kök..) Väldigt primitiva service hus, men tar tusen gånger hellre det primitiva och 30 grader än kyla och rusk i ett topp modernt service hus.

Kvällen avslutades med glass på områdets torg, piazza marina, till detta tog F en Latte Macciato och som sig bör en Grappa. Ingen höjdare men är man i Italien så är man.

Läs mer och kommentera

Dag 8

Tid och Datum 2011-05-25 Plats Venedig Kommentarer 2 Kommentarer

Idag har det verkligen varit semester. E och M gick och handlade frukost vid 8-tiden på campingens supermarket. Vi satt ute och åt och det var redan varmt och skönt. Kl 10 hängde vi på låset till poolområdet och badade sedan till 13 när de stängde för siesta. Man kan inte annat än vara lite imponerad. Vilket poolområde, det fanns allt både för vuxna och barnen. 50 m bassäng, bubbelpool, vågmaskin, vattenrutschkanor.. you name it they got it! Svårt att slita sig därifrån då de stängde, men det var en behövlig vila ifrån poolerna.

Lunchen avklarades i förtältet och sedan bar det av ned till stranden. Vi byggde sandslott och pooler samt badade för glatta livet. M var dock lite försiktig efter att vid första badet blivit nypt av en krabba.

Temperaturen har under dagen legat på strax över 30 grader i skuggan så det har varit riktigt varmt. Nu är man glad för träden på campingen som ger lite behövlig svalka. Kl 16 var det dags för ett besök i poolområdet igen. När poolen stängde för dagen kl 18 så blev det en promenad runt campingen med barnen på sparkcykel. Det bjöds på smakprover av ost, skinka och vin men också kakor och tårtbitar. Passade bra efter en lång dags njutande och som aptitretare innan maten. Temperaturen har nu sjunkit till 28 grader så det blir behagligt att sitta ute och äta.
Efter maten blev det en rundtur med tåg på campingen, den är verkligen stor. Det är tusentals platser och mängder med affärer och restauranger/baren inne på området.

Läs mer och kommentera

Dag 7 - Gunzburg till Venedig

Tid och Datum 2011-05-25 Plats Venedig Kommentarer Inga kommentarer

Lämnar Legoland, Gunzburg, Tyskland tidigt med ytterligare en lång resdag framför oss. Vi hade inte bestämt oss för om vi skall köra ända till Venedig eller ta ett stopp till på vägen. Det får visa sig under vägen. Vi valde att ta vägen som går över Salzburg för att vi trodde att det skulle vara bäst vägar där. Frukost intas efter ca en och en halv timmes körning på en tysk rastplats tillsammans med lastbilarna. Därefter blev det en ganska lång etapp där solglasögonen åkte upp och ned mellan huvudet och ögonen. Inte så att det var växlande molnighet utan det var helt otroligt många tunnlar, allt ifrån några hundra meter till upp emot en mil. Lunchen, som var spagetti och köttfärssås intogs på en väldigt typisk österrikisk rastplats med hotel/restaurang i förgrunden och stora snötäckta bergsmassiv som fond.

Vi håller ett riktigt bra tempo (farthållaren på 110) och trafiken flyter på utan några större störningar. Vi kommer så småningom in i Italien och där var det tyvärr omkörningsförbud för husvagnsekipage. Blev att lägga sig fint i lastbilskaravanen i högerfilen. Klockan började närma sig sju på kvällen när vi anländer till campingen Marina di Venezia strax utanför Venedig. Efter att ha checkat in och fått besked att vi kan välja vilken plats vi vill börjar vi sondera terrängen. Campingområdet är gigantiskt så vi inriktar oss på att ha nära till havet, poolen och servicehus. Efter att ha insett att alla platserna är mindre än någon vi varit på i Sverige och dessutom har ett stort träd planterat i varje hörn börjar vi fundera på hur vi skall lösa detta. Efter att ha försökt komma in på en liten väg två gånger så hänger vi av vagnen för att se om vi kan skjuta in den. Genast dyker det upp ett tiotal hjälpsamma tyskar som gapar och skriker på varandra och helt plötsligt står vagnen där den skall.

Efter att ha satt upp tältet så beger vi oss till närmsta pizzeria innan på campingen för att få något i våra tomma magar. Därefter blir det dusch och sedan går barnen till sängs runt klockan 22:30, fortfarande på gott humör trots att de i princip suttit i bilen sedan kl 07:30. Helt otroligt!
Summering av bilkörningen hittils: 185 mil körda med en snitthastighet på 78 km/h och med en bränsleförbrukning på ca 1,15 l/mil. Dagens etapp var på runt 70 mil och det var riktigt jobbigt men nu väntar några dagars bad, sol och vila så det var det nog värt.

Läs mer och kommentera

Dag 6

Tid och Datum 2011-05-23 Plats Gunzburg Kommentarer 3 Kommentarer

Heldag på Legoland.

Jag måste säga att jag inte varit med om något liknande. Vi tog det lugnt på morgonen vilket gjorde att vi inte var inne förrän tio. Det var lite småkyligt när vi åt frukost så vi packade ned fleece till alla samt regnkläder. Idag kunde det bli vilket väder som helst, men det blev det inte. Vi behövde varken fleece eller regnjackorna, vad vi skulle behövs var shorts och solkräm. För det blev en helt underbar sommardag.

Fördelen med att åka innan den ”riktiga semestern” måste var det faktum att det inte är folk på nöjesparkerna. Jag har inte varit med om någon gång att de efter man åkt en attraktion frågar om man vill åka en gång till. Det var ingen kö, bara att gå rakt in och ville man sitta kvar och åka en gång till gjorde man det. Ingen behövde gå ut och ställa sig i kö igen för det fanns ingen kö!!

Ni kan alla räkna ut att det blev mycket åkande idag. Mest impad av Madde som åkte allt. Det slutade med att man själv stod kvar på perrongen lite snurrig i huvudet och tittade på henne åka. Lite mer synd om den lille, som i detta fall var för liten. De hade gränserna 80, 100 och 120. Givetvis var de roligaste karusellerna 120 vilket gjorde att Amanda snällt fick titta på. Skall inte klaga, det fanns så hon klarade sig, men det är ju alltid roligast att göra det man inte får. Provade smussla in henne, F bad henne stå på tå, men de köpte inte det så vi fick snällt vandra ut igen.

Personalen på Legoland var otroligt snälla, de vinkade och pratade med barnen. Amanda satt på en karusell och när hon kom fram pratade de med henne, hon nickade snällt och blev iväg skjutsad på karusellen en gång till. Vi stod snopna och väntade, hade inte tänkt åka fler gånger.

Åter till campingen klockan sex då Legoland stängde. Tro inte det slutar här. Nej denna camping tillhör Legoland, finns iofs inga karuseller men sisådär 10 lekplatser med olika teman, sjörövare, båtar, pyramider… Ni kan gissa att barnen har njutit av detta stopp. Jag hade väl gärna sett lite mer faciliteter såsom att slippa stå ute och diska, men vad är det man säger: Glada barn = glada föräldrar så här är en glad familj.

Läs mer och kommentera

Dag 5

Tid och Datum 2011-05-22 Plats Gunzburg Kommentarer 3 Kommentarer

Efter att snabbt ha plockat ihop sakerna gav vi oss iväg redan kl. 07:30 för att fortsätta resan. Då vi hade en lång dagsetapp framför oss och det var lastbilsfri dag på Autobahn så satte vi ett högt tempo redan från början. Det visade sig dock snart att farthållaren på 110 km/h och inga lastbilar att åka snålskjuts bakom gjorde att bränsleförbrukningen blev väldigt hög. Vi fann oss i att fortsätta på tidigare inslagen väg och nöjde oss med 100 km/h. Det var dock betydligt backigare här nere än i norra Tyskland så det blev till att fylla på tanken ändå.

Samtidigt passade vi på att äta en sen frukost eftersom det inte hanns med på morgonen. Då hade vi avverkat 20 mil av dagsetappen. Ytterligare 25 mil senare hamnade vi i den hittills enda bilkön. Ett vägarbete som tog ca 20 minuter extra. Så fort det lossnat så svängde vi av för lunch. Hamburgare tillagade i husvagnen och sedan lite lek på McDonalds lekplats samt en glass till färdkost så gav vi oss av igen. Precis i tid visade det sig för just när vi åkt drog ett åsk- och regnoväder in och följde oss under några mil.   De sista 18 milen bjöd på en spännande ”felkörning” som vi skyller på GPS-utrustningen. Istället för att fortsätta på motorvägen hela vägen så fick vi en liten runda genom några tyska byar där det bl.a. pågick någon typ av Porscheutställning. Tyvärr hann vi inte stanna och kontrollera men jag hann uppfatta en GT3 RS och Panamera.   Vi anlände till Legolands camping strax utanför Gunzburg vid 17-tiden och hann med ett snabbt besök inne på parken innan de stängde för kvällen. Därefter grillat och lite lek på campingens lekplats och sedan dusch och godnattsaga.

Även idag har tjejerna skött sig perfekt. De hann med Trassel, Tummelisa samt Melodifestivalen 2011 på DVD samt lite lek med diverse leksaker som E. tagit med i bilen.

Imorgon väntar en heldag inne på Legoland.

Läs mer och kommentera

Dag 4

Tid och Datum 2011-05-21 Plats Berlin Kommentarer 1 Kommentar

Sovmorgon till hundra procent!! Kan det bero på den intensiva dagen igår eller att de sover så gott i husvagnen. Spelar mindre roll vad anledningen är när man själv vaknar klockan nio och barnen visar ingen tendens att vakna. F beger sig till affären för att köpa frallor medan jag plockar fram min bok och sätter mig och läser i solen. Åter en morgon där man kan sitta ute i bara shorts och T-shirt.

Kom inte in på Tropical Island förrän elva snåret. Direkt till bilarna... ja man behöver inte tveka vem som är far till dessa barnen.

I dag spendarade vi hela dagen på Tropical, vi badade, åt och spelade minigolf. Hemfärden blev först vid sju snåret. Då var vi alla hungriga.

Tidig läggdags för imorgon bär det av ännu längre söderut.

Läs mer och kommentera

Dag 3

Tid och Datum 2011-05-20 Plats Berlin Kommentarer 3 Kommentarer

Härlig sovmorgon. Vaknade vid halv nio och åt frukost ute i bara shorts och T-shirt. Det var redan 19 grader och solen var varm och go. Det här känns helt rätt.

Efter frukosten bar det iväg till badlandet igen. Smidigt, det går bussar vart tjugonde minut från campingen, tar sisådär fem minuter att åka med bussen in.

Vi hade nog fel igår, det är stort. Vi var nog trötta efter resan för det enda vi såg var lagunen, vi missade leklandet, vattenrutshbanorna, south sea och allt annat. Här kan man verkligen spendera två dagar. Barnen älskar stället.

Vi började med leklandet. Tror F:s gener ändå finns i barnen för de kunde inte sluta åka runt med bilarna..

Idag tog vi oss runt hela badlandet och man förstår verkligen charmen. Kan dock förundras över vem som kom på hela konceptet... jag tror jag tar en zeppelinar hangar mitt ute på ett östtyskt flygfält och gör om det till en tropisk plats. Ja jag vet det finns absolut inget runt om, men det ser jag inte som ett problem.. En sak dock.. allt kostar. 25 kronor per dag för skåp, 45 kr extra per person för vattenrutschkanorna och 50 kronor för en slush, men det är det faktiskt värt..

Dagens badande avslutades inte förrän kvart över tio. Inte konstigt att tjejerna stupade i säng när vi kom till husvagnen vid halv elva.

Läs mer och kommentera

Dag 2

Tid och Datum 2011-05-20 Plats Berlin Kommentarer Inga kommentarer

Resan startade klockan sju på morgonen med en kort bilfärd till Trelleborgs hamn. Vi checkade in precis 7.30, en halv timme innan avgång, precis som det stod att vi skulle. Än så länge var allt bra. Efter incheckning svänger F en skarp vänster och blir stoppad av en poolbil. Han hojtar att vi körde fel, scandlines är rakt fram... förvirringen är total. Vi hade ju fått bana 54... F parkerar och springer tillbaka för att få reda på att vi visst skall åka med skruttfärgan som står framför oss. TT Line och Scandlines har ett samarbete.

Inget att göra, vi kör på och börjar blir lite rädda. Sex timmar på en färga som har sisådär tio stolar förutom restaurangen. Vad skall vi göra på sex timmar?? Åter rycker F ut och frågar i receptionen om vi kan få sitta i restaurnagen trots att vi har egen mat med oss. Det gick bra och vi blir överlyckliga när vi ser att de har ett litet lekrum med bollhav och TV.

Sex timmer gick hyfsat fort, vi lekte, spelade spel och var ute på små promenader.

Nu var det dags för bilfärden i tyskland. Vi hade nog tur för det var inte så mycket trafik. Fick en tankeställare dock när vi åkte igenom Berlin, motsatt sida var så gott som stoppad, kanske borde vi kolla rutten och inte köra genom stora städer runt fem/sex.

Det gick dock väldigt bra, klockan hann dock bli sju innan vi kom fram till campingen. Tolv timmars färd blev det. Vi firade det genom att åka till Tropical Island direkt efter vi satt upp vagnen. Ett härligt välförtjänat bad på ett otroligt ställe. Vi funderade dock om man verkligen kunde vara där två hela dagar, ser ju inte så stort ut.

Barnen stupade i säng vid tio och det tog inte många minuter sedan kom två trötta föräldrar efter.

Avfärd

Tid och Datum 2011-05-18 Plats Halmstad Kommentarer 2 Kommentarer

Klockan blev fyra innan vi kom iväg. Det hanns med varsin löprunda samt inhandling av bikini och mat innan vi alla satt i bilen spända inför den härliga resan som låg framför oss.

Nu sitter vi på campingen i Trelleborg och funderar på vad vi gett oss in på. Vi skulle enbart avverka 15 mil idag och på denna korta sträcka fick vi ta kisspaus en gång och kom knappt in på campingen innan det var dags igen. Funderar givetvis på hur många pauser det kommer bli när vi skall köra 70 mil.

Barnen ligger och sover och vi skålar i ett glas cider för att första etappen nu är klar. Imorgon bär det av till Tyskland.